Ο ΚΑΠΝΙΣΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΦΑΣΙΣΤΑΣ!

Τα πραγματικά αίτια της επίθεσης στο τσιγάρο και το σαθρό άλλοθι της προστασίας της Υγείας
Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014
Τα πραγματικά αίτια της επίθεσης στο τσιγάρο και το σαθρό άλλοθι της προστασίας της Υγείας
της Σόνιας Χαϊμαντά

Βαθιά υποκριτική, παντελώς ατελέσφορη, επικίνδυνα θολή και σίγουρα κατάφορα «αντιδημοκρατική», αποδεικνύεται η «σπουδή» της Πολιτείας να απαγορεύσει το κάπνισμα σε δημόσιους χώρους, 6 χρόνια μετά τη σχετική υπουργική απόφαση που συμπεριέλαβε – με ορισμένες εξαιρέσεις – εντός της «κόκκινης»-απαγορευτικής γραμμής, τους χώρους εργασίας, τα κέντρα διασκεδάσεως, τα μπαρ και τα καφενεία.

Απαγορεύοντας τη χρήση ενός καθόλα νόμιμου προϊόντος (όπως εξάλλου το αλκοόλ, τη βενζίνη κίνησης που μολύνει το περιβάλλον, τα πλούσια σε λιπαρά, τρόφιμα και μια σειρά προϊόντων που στην κατάχρησή τους βλάπτουν αποδεδειγμένα την Υγεία) η τότε αλλά και η σημερινή κυβέρνηση, προκάλεσαν ποικίλες αντιδράσεις στην καπνοβιομηχανία, τη βιομηχανία του θεάματος και της διασκέδασης ενώ φύτεψαν αναπόφευκτα σκέψεις υποψίας σε νομικούς, ακαδημαϊκούς και απλούς ανθρώπους αναφορικά με τα πραγματικά τους κίνητρα που δεν είναι άλλα από την πρόθεση ενεργοποίησης μια υπόγειας και υποχθόνιας «μηχανής» περιορισμού μιας σειράς ελευθεριών και δικαιωμάτων του πολίτη.

Από το 2008 μέχρι σήμερα βεβαίως κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί με βεβαιότητα ότι οι σχετικές απαγορεύσεις μείωσαν την κατανάλωση καπνού μιας και οι αλλεπάλληλες φορο-επιθέσεις του πάγιου και αναλογικού φόρου επιβάρυναν δραματικά την καπνική αγορά που σίγουρα εξώθησαν τους καπνιστές αν όχι στην …ακαπνία σίγουρα στη χρήση παράνομων και λαθραίων προϊόντων. Τα οποία παρεμπιπτόντως είναι τόσο ανεξέλεγκτα και ανθυγιεινά όσο και συμπληρωματικά μιας ευρύτερης παράνομης αγοράς που περιλαμβάνει το εμπόριο λευκής σαρκός, τη διακίνηση όπλων κ.ά. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, το λαθρεμπόριο τσιγάρων «έκαψε» μεταξύ άλλων και 700 εκατ. ευρώ έσοδα από τη φορολόγηση της νόμιμης αγοράς υπέρ του Δημοσίου.

Τον περασμένο Μάρτιο η κ. Μακρή θέλησε να κόψει με το «στανιό» το τσιγάρο στους Έλληνες καπνιστές, κυρίως γιατί ο αντικαπνιστικός νόμος της υφυπουργού Υγείας, στους χώρους που απαγορεύει το κάπνισμα, εκτός από τους δημόσιους, εντάσσει και τους ιδιωτικούς που χρησιμοποιούνται για παροχή εργασίας. Είναι όμως δημόσιοι, οι χώροι εργασίας;

Ποιος όμως αποφασίζει για τον χώρο του, ο εργοδότης ή το Δημόσιο; Είναι δημόσιος χώρος ένα καφενείο που οι θαμώνες επισκέπτονται για να εκτονωθούν, να απολαύσουν τον ελεύθερο χρόνο τους και να καταναλώσουν ένα νόμιμο προϊόν; Ας δούμε τι υποστηρίζει ο Aeon Skobble, καθηγητής Οικονομικών και Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Bridgewater State, Southeastern Massachusetts στο απολαυστικό βίντεο που συνοδεύει την επιχειρηματολογία του με τίτλο «Απαγορεύοντας το κάπνισμα – απαγορεύοντας την ελευθερία» το οποίο δημοσιεύει το Learnliberty.gr.

“Σε πολλές περιοχές σε ολόκληρη τη χώρα, βλέπουμε ολοένα και περισσότερες απαγορεύσεις του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους. Αυτό φαίνεται σαν μια σύγκρουση ανάμεσα σε δικαιώματα, καθώς ο καπνιστής ισχυρίζεται «Έχω το δικαίωμα να καπνίζω!», ενώ ο μη καπνιστής θα πει «Έχω το δικαίωμα να αναπνέω καθαρό αέρα!». Σε πολλές όμως από τις περιοχές αυτές, η έννοια του δημόσιου χώρου περιλαμβάνει μπαρ ή εστιατόρια. Και υπάρχει ένας σημαντικός λόγος που αυτοί οι χώροι δεν είναι δημόσιοι, αλλά ιδιωτικοί:

Tα μπαρ και τα εστιατόρια έχουν ιδιοκτήτες, όπως ακριβώς εσείς είστε οι ιδιοκτήτες των σπιτιών σας. Αν είστε στο σπίτι μου, δεν έχετε δικαίωμα να καπνίσετε, εκτός αν εγώ πω ότι μπορείτε να καπνίσετε. Και αν είμαι στο σπίτι σας, δεν έχω δικαίωμα στον καθαρό αέρα, εκτός αν εσείς πείτε ότι το έχω. Αν είμαι στο σπίτι σας, το αν θα καπνίσουμε ή όχι εξαρτάται από το ποιοι είναι οι κανόνες σας.

Αν είμαστε σπίτι μου, το αν θα καπνίσουμε ή όχι εξαρτάται από το ποιοι είναι οι δικοί μου κανόνες. Και όπως θα περίμενε κανείς ότι εσείς θα θέτετε τους κανόνες για το δικό σας σπίτι, σίγουρα και ο εστιάτορας θα έπρεπε να μπορεί να θέσει κανόνες για το τι συμβαίνει στο εστιατόριο του. Δεν έχετε το δικαίωμα να παραπονιέστε – είτε επιτρέπεται, είτε απαγορεύεται το κάπνισμα. Κι αυτό γιατί το εστιατόριο δεν είναι δικό σας. Ο εστιάτορας ξέρει την πελατεία του. Ξέρει αν το κατάστημα είναι τέτοιο που θα το συμφέρει περισσότερο να επιτρέψει ή να απαγορεύσει το κάπνισμα. Γιατί λοιπόν να μην αφήνουμε τον εστιάτορα να παίρνει αυτές τις αποφάσεις για το κατάστημά του, όπως ακριβώς και εσείς μπορείτε να θέσετε αυτούς τους κανόνες για το δικό σας σπίτι; Άλλωστε, δεν είστε υποχρεωμένοι να πάτε στο εστιατόριο. Αν θέλετε να πάτε σε ένα εστιατόριο όπου το κάπνισμα δεν επιτρέπεται, τότε θα έπρεπε να πάτε σε ένα εστιατόριο όπου το κάπνισμα δεν επιτρέπεται. Αν θέλετε να πάτε σε ένα εστιατόριο όπου το κάπνισμα επιτρέπεται, τότε θα έπρεπε να πάτε σε ένα τέτοιο εστιατόριο. Με το να το διατυπώσουμε όμως αυτό με όρους σύγκρουσης δικαιωμάτων, χάνουμε το σημαντικό σημείο που είναι το για τίνος τα δικαιώματα μιλάμε. Δεν έχουμε να κάνουμε με μια σύγκρουση ανάμεσα στα δικαιώματα των καπνιστών και σε εκείνα των μη καπνιστών.

Πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα ζήτημα δικαιωμάτων των ιδιοκτητών. Στην ιδιοκτησία σας, έχετε το δικαίωμα να καπνίζετε, όπως έχετε και το δικαίωμα να έχετε ένα περιβάλλον χωρίς καπνό. Όμως δεν έχετε δικαίωμα στην μία ή την άλλη κατάσταση αν βρίσκεστε στην ιδιοκτησία κάποιου άλλου. Τα δικαιώματα του ιδιοκτήτη είναι αυτά που θα πρέπει να καθορίζουν τους όρους χρήσης της εν λόγω ιδιοκτησίας. Δεν έχετε δικαιώματα που υπερισχύουν έναντι των δικαιωμάτων του ιδιοκτήτη. Αν είμαι στο δικό σας εστιατόριο, το αν μπορώ να καπνίσω ή όχι εξαρτάται από εσάς, όχι από μένα”.

Την άποψη αυτή φαίνεται να ενστερνίζεται και το ΣτΕ που έχει αποφανθεί ότι πρόκειται για περιορισμό στην ελευθερία όσων επιλέγουν να καπνίζουν σε καφετέριες, καφενεία, ταβέρνες, μπαρ και άλλους τέτοιου είδους χώρους. Ωστόσο, η απαγόρευση αυτή είναι θεμιτή, κατά το ΣτΕ, διότι το σχετικό μέτρο στηρίζεται στο άρθρο 21 παράγραφος 3 του Συντάγματος, που προβλέπει την υποχρέωση του κράτους να μεριμνά για την προστασία της υγείας των πολιτών. Στην περίπτωση λοιπόν αυτή το ΣτΕ δέχεται την επίκληση του Συντάγματος, το οποίο προφανώς ισχύει για άλλες περιπτώσεις στις οποίες το κράτος καταδεικνύει ολέθρια ολιγωρία: Στην πολιτική Υγείας, στο θέμα των φαρμάκων, στο ζήτημα των εθνικών δρόμων.

Το πιο σημαντικό που βλάπτει την υγεία αλλά απειλεί και τη ζωή των Ελλήνων; Η πολιτική της συγκυβέρνησης και των μνημονίων. Ο αριθμός των αυτόχειρων, των εγκεφαλικών και εμφραγμάτων μεταξύ μη καπνιστών αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Το κάπνισμα τους έφταιξε…. Προφανώς η σπουδή τους για περιορισμό ελευθεριών είναι εντονότερη από αυτήν της προστασίας της Υγείας.

Να χάσεις χρόνο και να σχολιάσεις τις (λίαν) επικίνδυνες αυτές παραληρηματικές ανοησίες  του  συντάκτη του άρθρου, θα ήταν ως να  “λακτίζεις προς κέντρα”. Μια (και μόνο μια) σύντομη παρατηρήση είναι ικανή (και δε χρειάζονται  εδώ οι… φωνές των γιατρών) να τινάξει στον αέρα το “χάρτινο οικοδόμημα” του συλλογισμού του αρθρογράφου. Η  συνωμοσιολογική αναφορά του  στον… περιορισμό των ελευθεριών του καπνιστή  που είναι από γελοία επιστράτευση φληναφήματος  αντί επιχειρήματος , ως  και καλυμμένο ξέσπαμα απόγνωσης ενός εξαρτημένου από ουσίες  ατόμου (όπως είναι ο καπνός)  για το κατάντημά του. (Πώς λέμε;”Την ανάγκην φιλοτιμίαν ποιούμενος”).

Μ΄αυτή τη λογική, λοιπόν, πως  είναι …κατευθυνόμενη επιχείρηση κολόβωσης των ελευθεριών μας η απαγόρευσης του καπνίσματος  (από ποιον;  Οι… πολιτικοί μήπως; Μας…ψεκάζουν κιόλας; Οι Αμερικάνοι πάλι;), τότε και τα μέτρα κατά των μεταδοτικών  ιών και  επιδημιών  καθώς  και πάσα άλλη απαγόρευση που  επιβάλεται για την προστασία της υγείας ή της σωματικής μας ακεραιότητας είναι στέρηση ελευθερίας του ατόμου και…”άνωθεν εστί  καταβαίνουσα” .(Από αύριο κι εγώ θα τρέχω με 200, όπου γράφει η πινακίδα με 60 .Αν σκοτώσω κανέναν καπνιστή, θα επικαλεστώ …περιορισμό του διαιώματός  μου από το κράτος στην ανεξαρτησία της ταχύτητας!)

Κάπνιζα για σχεδόν  30 χρόνια. Και μάλιστα  στριφτό τσιγάρο από την εποχή ακόμα ,που  στις καφετέριες σε κοιτάζανε με μισό μάτι, αν τολμούσες και  έστριβες δημόσια τσιγάρο. Για μπάφο το περνούσανε. Κάπνιζα και πίπα κάμποσα χρόνια. Καφέ, κρασάκι, κουβέντα, γράψιμο και διάβασμα  χωρίς τσιγάρο ήταν αδιανόητα για μένα. (Μάλιστα, το είχα για εξυπνάδα και τον ανέφερα συνέχεια  τον …εξυπνακισμό ” μα, τί διάολο κάνουν οι άνθρωποι χωρίς τσιγάρο μετά το σεξ;)

Πριν λίγα χρόνια, όταν “έκανα” το γιο μου, συνειδητοποίησα το έγκλημα να καπνίζω μπροστά του. Αλλά,δεν ήθελα να σταματήσω. Λίγο μετά που μεγάλωσε (κάπου στα 3),  έπαιρνε ένα καρεκλάκι,σταύρωνε τα ποδαράκια του, μου έκλεβε καπνό,χαρτί και φιλτράκι από το γραφείο μου, έστριβε κανονικά τσιγάρο  και έκανε τάχα πως κάπνιζε. Μια μέρα,όμως, το άναψε.Κόντεψε να πεθάνει, χωρις υπερβολή. ΄Οταν τον βρήκαμε στο πάτωμα, δεν ανέπνεε, είχαν ταξιδέψει τα ματάκια του και οι πυζαμούλες το τίγκα στον εμετό. Ντράπηκα, ξευτιλίστηκα, οργίστηκα με την ηλιθιότητά μου. Την ίδια στιγμή βούτηξα καπνούς, φιλτράκια, χαρτιά,αναπτήρες  και τα σβούριξα στα σκουπίδια.΄Εκτοτε και μέχρι σήμερα δεν ξανακάπνισα. Φούμαρα αυτά που λένε πως είναι δύσκολο να το κόψεις. Μια χαρά το έκοψα και ούτε ξανάνιωσα την επιθυμία να το βάλω στο στόμα μου.

Τί κέρδισα; Πρώτα -πρώτα δεν ντρέπομαι πια.Σε άλλες χώρες που πήγαινα, ήμουνα σχεδόν ο μόνος που κάπνιζα σε δημόσιο χώρο και πάντα με πέταγαν έξω από καφετέριες και εστιατόρια. Ντρεπόμουνα περισσσότερο εκείνους που δεν κάπνιζαν δίπλα μου και τους ανάγκαζα φασιστικά να ρουφάνε το μολυσμένο από τα  μαυρισμένα μου εντόσθια καπνό μου.

Μετά, έγινα άλλος άνθρωπος. Επέστρεψαν η γεύση και η όσφρηση που τις είχα για χρόνια χάσει. Η πέτσα μου ξαναζωντάνεψε, η μούρη μου πήρε χρώμα και τσιτώθηκε (όσο της επέτρεψαν οι ενιαυτοί  που κουβαλάω). Ανοίξαν τα πνεμόνια μου και βγάλαν φτερά τα πόδια μου. Τώρα πια ανεβαίνω στη Δίρφη τρέχοντας. ΄Ωρες-ώρες δεν ξέρω τί να κάνω τη δύναμή μου, πώς να την κουμαντάρω.Εκεί, που όταν ήμουνα καπνιστής ,βαριόμουνα να κουνηθώ. Σερνόμουνα.  Μιλάμε για πραγματικη μεταμόρφωση.

 

Τελεία και παύλα λοιπόν. Χωρίς χαϊδέματα:

1. Ο καπνιστής είναι πρεζόνι κανονικό. Εξαρτημένο άτομο, όπως ο χαπάκιας,  χασικλής, ο ναρκομανής, ο αλκοολικός.

2. Είναι φασισμός στην πράξη (και ας μιλάς   κατά της…Χρυσής Αυγής) να καπνίζεις μέσα σε ένα χώρο που βρίσκονται και άλλοι μαζί σου. Κανονικός βιασμός. Δεν είναι απλά στέρηση της ελευθερίας του μη καπνιστή και του αυτονόητου δικαιώματός του να μη θέλει να ειπνέει τη δικιά σου βρωμιά. Είναι (να το επαναλάβουμε) μια καθαρά  φασιστική νοοτροπία που δεν έχει καμιά μα καμιά δικαολογία.

3. Το κάπνισμα κόβεται. ΄Οπως και το αλκοόλ και τα χασίσια και οι άλλες ουσίες. Στο μυαλό μας είναι όλα. Μην το παλεύεις με  άλλα μέσα. Το κόβεις μόνο,αν  πειστείς πως είσαι ένα αδύναμο ανθρωπάκι, αφημένο, εξαρτημένο, άμεσα εκτεθειμένο στην αρώστεια,  με εξασθενισμένο τον οργανισμό σου από τη ζημιά του καπνού. Δε σου λέω να σκεφτείς τους άλλους. Ο καπνιστής, εκτός από τις υπόλοιπες ζημιές που έχει υποστεί, έχει χάσει την ισορροπία και το μέτρο,έχει αναπτύξει έναν υπέρμετρο εγωκεντρισμό και αρνείται να δει το διπλανό του, το δικαίωμά του να μη θέλει να καταπίνει  το δικό του εξέρασμα. Παντελώς ανίκανος να σκεφτεί δημοκρατικά (έστω κι αν ψηφίζει  κόμματα του…δημοκρατικού τόξου).

Εν κατακλείδι. Ευτυχία συνεχής και αδιάλειπτη δεν υπάρχει. Στιγμές χαρούμενες και ευτυχισμένες ζούμε. Υπάρχει όμως μια μόνιμη ικανοποίηση και χαρά που σε συνοδεύει μέχρι να κλείσεις τα μάτια σου. Η αίσθηση της ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑΣ, της ελευθερίας, της δύναμης, της θέλησης. Ο καπνιστής τα στερείται. Κουβαλάει πάντα μαζί με το πακέτο και τους αναπτήρες του, τη μιζέρια, την κακομοιριά, την αδυναμία-αβουλία,το φόβο,την παραίτηση,την ταπέινωση.

Κι αν δε συμφωνείς (όχι μαζί μου) με το λογικό και το αυτονόητο, εντάξει. “΄Ο,τι πεις”!  Η βλακεία είναι ανίκητη. Και έχει και τα καλύτερα φασιστικά …επιχειρήματα.