Του Αγίου Βαλεντίνου σήμερα κατά το εορτολόγιο της Δυτικής , της Αγγλικανικής και της Λουθηρανικής εκκλησίας, προστάτη[των ερωτευμένων. Τον ερωτιάρη αυτόν ΄Αγιο , δεν αναγνωρίζει, όμως, η …καθ΄ημάς Εκκλησία, αλλά ουδόλως επηρεάζει το γεγονός τη διασιμότητα του Αγίου και επί των Ορθοδόξων χριστιανών ζευγαριών. Αυτά ως προς τα εκκλησιαστικά.
Ο έρωτας , ως σφοδρή , φυσική επιθυμία (σεξουαλικής) συνεύρεσης δύο ατόμων, μετράει ηλικία όση και το ανθρώπινο γένος. Με τη σημερινή, διαστροφική του μετάλλαξη, όσο τουλάχιστον γνωρίζουμε από τις πηγές, που δεν είναι τόσο ιστορικές, όσο ποιητικές, είναι πολύ πολύ κατοπινότερος. Ο ΄Ομηρος, για να μείνουμε στα «αρχαιολατρικά» μας, μας δίνει συνεχείς και πλούσιες πληροφορίες-δόσεις, για τη δύναμη του έρωτα, στα χρόνια που τοποθετεί τα «δρώμενα» στην εκστρατεία των Αχαιών στην Τροία.
Μάλιστα, το σφοδρό αυτό πάθος ήταν η αφορμή (αιτία για τον ίδιο τον ποιητή) του μεγάλου εκείνου πολέμου, «Ελλήνων» και Τρώων, όπως τον περιγράφει στην Ιλιάδα. Η όμορφη, η «Ωραία» Ελένη, υπήρξε το δώρο στον Πάρη από την Αφροδίτη στην «΄Εριν» εκείνη των θεαινών για τη διεκδίκηση του χρυσού μήλου με την επιγραφή «τη καλλίστη». Το ερωτικό πάθος του «παράνομου» ζευγαριού, ήταν εκείνο που τους οδήγησε να «κλεφτούν» και να αναχωρήσουν από τη Σπάρτη για τη μακρινή χώρα του εραστή, διαπράττοντας έτσι αμφότεροι «΄Υβριν», αφού για την εποχή τους (και για σήμερα), τόσο η πράξη της εγκατάλειψης του «νόμιμου» συζύγου , ήταν βαρύτατο ηθικό παραστράτημα, όσο και η κατάχρηση της φιλοξενίας, που πρόσφερε στον κλέφτη της καρδιάς της γυναίκας του ο απατημένος Μενέλαος.
«Με το καλημέρα σας», δηλαδή, του ποιήματος , ο ΄Ομηρος ντύνει το έρωτα με κατάμαυρα ρούχα. Τον θέλει πηγή θανάτου και οδύνης περισσότερο, παρά πηγής χαράς και ευτυχίας των ερώμενων. Μάλιστα, όλα όσα θα επακολουθήσουν το ανοσιούργημα της φυγής του παράνομου ζευγαριού στην Τροία , είναι μια απέραντη ποιητική περιγραφή θανάτων, βαρβαρότητας, βίας, δυστυχίας, προδοσίας. Αλλά και σε όποιες άλλες στιγμές της μεγαλειώδους και ηρωικής εκείνης διήγησης στην Ιλιάδα (αλλά και στην Οδύσσεια) κάνει την εμφάνισή του ο τοξοφόρος και πονηρός θεούλης του ΄Ερωτα, μόνο δυστυχία, πόνο και θάνατο κουβαλάει.
Αργότερα,στην κλασική εποχή της αρχαιοελληνικής τραγωδίας και οι τρεις μεγάλοι ποιητές Αισχύλος, Σοφοκλής αι Ευριπίδης πάλι με αίμα, δάκρυ και βία ζυμώνουν στα έργα τους τον έρωτα και ελάχιστες φορές τον παρουσιάζουν ως πρόξενο ευτυχίας. Μάλιστα, ο Ευριπίδης βάζει την απατημένη Μήδεια να σφάζει τα ίδια της τα παιδιά(!), για να εκδικηθεί τον άπιστο Ιάσονα. Και ο Σοφοκλής δε διστάζει να διακηρύξει στους αιώνες μέσα από την Αντιγόνη του πως «ο δ΄έχων μέμηνε» (=όποιος διακατέχεται από το ερωτικό πάθος είναι τρελός).
Στα κατοπινά χρόνια, τα ελληνιστικά, τα ρωμαϊκά, εκείνα του Μεσαίωνα , αλλά και στα νεότερα κι εδώ όπου συναντιέται στους συγγραφείς, ποιητές και μη, αναφορά, περιγραφή έρωτα, συνήθως είτε θα ακολουθεί θάνατος, εξορία, βία, είτε σφοδρή οργή, λύπη και άλλα ακαταλόγιστα και ασυγκράτητα συναισθήματα και πάθη. Στην εποχή μας, το ίδιο μοτίβο πάνω κάτω, συναντάμε και στο περιεχόμενο της σύγχρονης ροζ βιομηχανίας σε όλη την απέραντη γκάμα προϊόντων που διαθέτει. ΄Εχει μάλιστα, γιγαντωθεί η ερωτική αυτή αγορά σε τέτοιες διαστάσεις ,που εξελίχθηκε πια σε έναν από τους πιο ορμητικούς “Πακτωλούς” που κουβαλάει στο κατέβασμά του σκέτο χρυσάφι, όπως ακριβώς και με τα αστρονομικά κέρδη από τους εξοπλισμούς και τα ναρκωτικά.
Αλλά, τί είναι στα αλήθεια το πάθος του έρωτα ,που εύστοχα ο ελληνικός λαός τον χαρακτηρίζει ως καψούρα; Είναι τάχα έτσι που τον θέλουν οι μυθιστοριογράφοι και οι ποιητές, έκφραση ανώτατου συναισθήματος, υψηλού ,ευγενικού και ωραίου; Εντελώς αποκομμένου από τη…χαμερπή πράξη του σμιξίματος δυο κορμιών με σκοπό την απόλαυση από τη διαδιασία της πράξης και φυσικά από την εκσπερμάτιση των… εμπλεκομένων;
Ο έρωτας είναι μια παρενέργεια του σεξουαλικού ενστίκτου. Της λίμπιντο, όπως το αποκαλεί ο Φρόυντ. ΄Ανδρας και γυναίκα έχουν το ίδιο γενετικό ένστικτο, που εμπερικλείει τους ίδιους κώδικες συμπεριφοράς. Και μαζί με εκείνο της αυτο-συντήρησης, είναι τα πιο ισχυρά στον άνθρωπο. Και όπως ΟΛΑ τα ένστικτα του ανθρώπου , έχουν τις ίδιες ανάγκες-απαιτήσεις ικανοποίησης και στα δύο φύλα (π.χ δεν είναι διαφορετική η επιθυμία της πείνας-δίψας σε άντρα και γυναίκα). Και μόνο στο σεξουαλικό είναι διαφορετικές. Και το χειρότερο , μια συνουσία κουβαλάει ανύπαρκτες από τη Φύση ηθικές ιδιότητες, ειδικά σε βάρος της γυναίκας. Και πάντως, όχι την απόλαυση, αυτή καθ΄αυτή, όπως συμβαίνει ας πούμε, με ένα νόστιμο έδεσμα.
΄Ετσι, φυσικά και ανεπηρέαστα από ηθικούς κανόνες, φαίνεται πως λειτουργούσαν όλα τα ένστικτα και για τα δύο φύλα στις «αρχαίες» (κατά Μόργκαν-Φρομ) κοινωνίες. Ως την εποχή της εισόδου τους στον κόσμο της κτητικότητας και της ιδιοκτησίας. Όταν επινοήθηκε και επιβλήθηκε όλο αυτό το ιδιοκτησιακό καθεστώς της μονογαμίας, που εξοβέλισε (και σε πολλές εποχές ποινικοποίησε) τη φυσική πολυγαμία.
Ο έρωτας, επομένως, είναι επίκτητη και όχι κληρονομική (εγγεγραμμένη στο DNA του ανθρώπου) κατάσταση, που κατέστη μόνιμη και οιονεί φυσική , μέσω της επανάληψης, της πλύσης εγκεφάλου. Μια διαστροφή του ενστίκτου της πολυγαμίας, που ενείχε ιδιοκτησιακές κυρίως σκοπιμότητες ,για να μεταλλαχθεί σε μονογαμία.
Είναι αφύσικη η εσαεί στη ζωή του ατόμου διοχέτευση της σεξουαλικής ορμής του προς ένα και μόνο σεξουαλικό σύντροφο. Και δημιουργεί πλήθος άλλων αφύσικων καταστάσεων, διαστροφών, που όλα ακούουν στον όρο σεξισμός. Ο ΄Ερωτας είναι σεξισμός, αφού κύρια μοναδική, αποκλειστική ενασχόληση των ερωτευμένων συντρόφων είναι το… σεξουαλικό όργανο του άλλο που καθίσταται, αυτό και μόνο, μύθος και λατρεία στην αντίληψη του πάσχοντος από ισχυρή ερωτίτιδα.
Τα άλλα, περί ψυχικής-διανοητικής ανάγκης ,για να υπάρξει σεξ είναι απλώς… «έπεα πτερόεντα». Δεν υφίσταται τέτοιου είδους σεξ που υπάρχει και διεκπεραιώνεται μόνο ,αν λειτουργούν αμφότερες οι “δεξαμενές”. Κι αυτό φαίνεται καλύτερα από δυο επιχειρήματα 1. Αφαιρέστε από τη σχέση δυο ερωτευμένων το σεξ και αφήστε την υπόλοιπη …ψυχική επικοινωνία. Πόσο θα σταθεί τέτοια σχέση; 2. Βάλτε στο κρεβάτι υπό συνθήκες συσκότισης και σιωπής στη θέση του συντρόφου, έναν άλλο, χωρίς ο έτερος να το γνωρίζει ,κι αν το πάθος δεν είναι το ίδιο, αν δε λειτουργήσει ο ανύποπτος ερώμενος, όπως ακριβώς και με τον «έρωτά του, ας αποδομήσει όποιος το επιτύχει όλες αυτές τις απόψεις. Πού είναι σ΄αυτή την περίπτωση η ψυχική επαφή; Γιατί έγινε καπνός μπροστά στη δύναμη του καθαρού, του αμόλυντου, του φυσικού σεξουαλικού ενστίκτου;
Γράφαμε για το ίδιο θέμα σε άλλα κείμενά μας:
1. ΦΥΣΙΚΕΣ ΄Η ΑΥΤΟΝΟΗΤΕΣ (ΑΛΛΑ ΠΑΡΑΠΟΙΗΜΕΝΕΣ) ΑΛΗΘΕΙΕΣ. (1. ΕΡΩΤΑΣ-ΜΟΝΟΓΑΜΙΑ-ΠΟΛΥΓΑΜΙΑ). 5/92014
«…Μετά τη 15λεπτη ανάκριση καθόμουνα και συλλογιζόμουν έμφροντις και συνοφρυωμένος: «Εξ απαλών ονύχων» η άμοιρη η ταξιτζού μέχρι τα πρώτα -άντα που υπολόγισα πως διανύει, είδε και άκουσε: Τον πατέρα της να ομνύει γονατιστός μπροστά στην έξαλλη σύζυγο και μάνα της πως ουδέποτε την απάτησε με τη Λούλα την κομμώτρια και πως όλα ήταν μια…παραξήγηση (ασχέτως βέβαια πως ήταν παραμύθι ο όρκος του μπερμπάντη συζύγου). Τον εξομολογητή γέροντα στο μοναστήρι που την κουβάλαγε η μάνα της μέχρι που έγινε έφηβη, να την απειλεί με απαγόρευση προσέλευσης στη «θεία κοινωνία» και αργότερα με κόλαση, αν τολμήσει να χαϊδεύεται στα απόκρυφά της ή διαπράξει το μέγα αμάρτημα να κάνει σεξ πριν το γάμο . Την ανοργασμική δασκάλα της να τη συμβουλεύει πως για να εμπλουτίσει την ψυχή κα το λεξιλόγιό της για την έκθεση να αρχίζει να ρουφάει εικονογραφημένα παραμύθια με…καραρόζ πρίγκιπες που κατηφοράνε από τα κορφοβούνια καβάλα σε άσπρα αλόγατα για να πάρουν στα καπούλια τους τις Σταχτοπούτες . Αργότερα στο λύκειο (αν προχώρησε ως εκεί ) τον λαλημένο φιλόλογο να αναλύεται σε δάκρυα και κρυφούς ανα-στεναγμούς, μόλις απάγγελνε την ατάκα από την Αντιγόνη «Έρως ανίκατε μάχαν, Έρως, ος εν κτήμασι πίπτεις, ος εν μαλακαίς παρειαίς νεάνιδος εννυχεύεις, φοιτάς δ’ υπερπόντιος εν τ’ αγρονόμοις αυλαίς» του ερωτιάρη, αρχαίου ¨Ελληνα ποιητή Σοφοκλή ή να λιγώνεται στο μάθημα της λογοτεχνίας απαγγέλοντας αποσπάσματα από το «αθάνατο» μυθιστόρημα «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» (αιώνιος ύμνος στον έρωτα και την αγάπη) του (Εγγλέζου τούτη τη φορά) ερωτοχτυπημένου (άπειρες φορές λένε) σερ Σαίξπηρ.
Να προσθέσουμε τώρα σε όλα αυτά (μέχρι τα 35 της που είπαμε πως είναι) τις χιλιάδες ώρες ακρόασης ερωτοτράγουδων. Τα χιλιάδες μέτρα … διαχρονικών ταινιών της Μάρθας Βούρτη και της Αλίκης Βουγιουκλάκη. Τις «οκάδες» τα λαϊκά περιοδικά που διάβασε και που ίσως διαβάζει ακόμα με ιστορίες αγάπης-έρωτα- τρέλας και που όλες τελειώνουν με την υπόδειξη-εφετμή «να ακούς την καρδιά σου, κάνε ό,τι εκείνη σε προστάζει» (όπως για παράδειγμα, παράτησε ακόμα και τα μωρά παιδιά σου για το νέο σου αίστημα. Είναι… έντιμο και ηθικό,αφού πρόκειται γι΄αγάπη και πάθος!).
Μια πρωτοφανής, απίστευτη «πλύση εγκεφάλου».΄Ενας πραγματικός βιασμός της ψυχούλας και του μυαλού του υπέστη αυτό το κοριτσάκι (και εκατομμύρια, δισεκατομμύρια άλλα κορίτσια και αγόρια σε όλο τον κόσμο, όλες τις εποχές). Πώς να αντέξει, πώς να λυτρωθεί από τον ψυχαναγκασμό της αγάπης, του έρωτα και της συνεπακόλουθης μονογαμίας, που της επέβαλαν να πιστέψει («κεφάλι καζάνι») και «που, δεν μπορεί, θα έρθει ο έρωτας και θα αλλάξει για πάντα τη ζωή» της!
2. «ΕΡΩΤΑΣ-ΑΓΑΠΗ: ΠΡΟΪΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ «ΠΛΥΣΗΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ» ΚΑΙ ΟΧΙ ΦΥΣΙΚΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ(26/12/2011) |