ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ …ΤΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ:
1.”Μασκοφόρος”
” Χόμο, γράφεις πως ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης είχε κάποιες αναλαμπές σωφροσύνης στα τελευταία του. Και κάπου αλλού, λες πάλι, πως δεν ήταν διαφορετικός από τους άλλους. Ίδιοι ήταν όλοι. Μεγάλο ιστορικό λάθος αυτή η ισοπέδωση”.
***
Μασκοφόρε (κυριολεκτικά και μεταφορικά;),
ευρίσκεσαι εν ιστορικώ αδίκω. Και αυτή είναι η διαφορά μας. Δε βλέπεις τα πράγματα αποστασιωποιημένος, αλλά κρίνεις θυμικά και “υστερόβουλα”. Tους λόγους τους ξέρεις εσύ. Εμείς δεν έχουμε τέτοια πολυτέλεια για όμοιες εξάρσεις .
Έχουμε ξεκάθαρη θέση .Στην κομματική νοοτροπία ,τη δημαγωγία και το λαϊκισμό ,αν μιλάμε για τους τρεις κορυφαίους πολιτικούς που επί δεκαετίες πρωτοστάτησαν στα πολιτικά πράγματα της χώρας, ήταν και οι τρεις ίδιοι.
Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής απλώς δημαγωγούσε με διαφορετικό τρόπο, μια και το ακροατήριο του ήταν συγκεκριμένο και με τις πάγιες παθογένειες της Δεξιάς του “πατρίς, θρησκεία, οικογένεια”. Δεν ψάρευε ο ιδρυτής της ΕΡΕ και αργότερα της Ν.Δ σε θολά νερά, όπως οι δύο άλλοι. Ήξερε τί και σε ποιους έλεγε, όσα ελληνοπατριωτικά , κυρίως, εμπεριείχαν οι κατά καιρούς προεκλογικοί του λόγοι ή οι σε “εξαιρετικές και κρίσιμες” στιγμές αναφορές του (όπως εκείνος, φυσικά, τις ανήγαγε σε “κρίσιμες”, κάθε φορά για εσωτερική κατανάλωση).
Αντίθετα, οι έτεροι Καπαδόκες “έβαζαν χέρι “σε όλο το εκλογικό σώμα. Και ό τι καθόταν. Ο τι έπιανε το δίχτυ. Ο δικός τους λαϊκισμός, εμπεριείχε κορόνες, υψηλές συνήθως, κοινωνικής ευαισθησίας. Ειδικά η δημαγωγία του Ανδρέα Παπανδρέου είχε αποκλειστικά τέτοια χαρακτηριστικά.
Αυτές, τις ιστορικές κρίσεις δεν τις διαπραγματευόμαστε. Δεν έχουν οι τρεις κορυφαίοι αυτοί πολιτικοί διαφορά στις κομματικές τους συμπεριφορές, πέραν εκείνων που αναφέραμε ως προς τα χαρακτηριστικά και το περιεχόμενο τους. Ίδιοι και όμοιοι. Και ούτε θα μπορούσαν να είναι διαφορετικοί, αφού η ελληνική, κομματική κονίστρα τέτοιου είδους αντιπάλους ήθελε και με αυτά τα όπλα να παραβγαίνουν.
Η ιστορική κρίση για το έργο ενός εκάστου, είναι βεβαίως διαφορετική και καθόλου ισοπεδωτική, όπως ισχυρίζεσαι. Έχουμε διατυπώσει εδώ τις κρίσεις μας επανειλημμένα και για τους τρεις.
Με δυο κουβέντες αν θες να χαρακτηρίσουμε εδώ την προσωπικότητα και το έργο καθενός, είναι ιστορικά παράτολμο και αδόκιμο. Το μόνο που μπορούμε περιεκτικά να πούμε είναι τούτο: Οι επιπτώσεις των πράξεων του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, υπήρξαν πλέον ολέθριες στη χώρα έναντι των δύο άλλων .
Κι αυτός είναι ο λόγος που πολλές φορές στα κείμενά μας χαρακτηρίζουμε τον πατέρα του σημερινού πρωθυπουργού, ως τον χειρότερο πολιτικό στη σύγχρονη ιστορία της χώρας. (Και τον υιό ως τον χειρότερο της Μεταπολίτευσης).
Δεν αφιστάμεθα από αυτές τις κρίσεις, ούτε τώρα, ούτε παλιότερα. Μάλλον εσύ δε μας “αναγινώσκεις” ορθά.
2. ” (Αν)Οσία Μαρία”.
“…και δε θα συμφωνήσω με τις απόψεις σου περί ελληνικού ME TOO, αν δεν ξεκαθαρίσεις τις θέσεις σου ως προς τα χαρακτηριστικά που θα έχουν οι άφυλες, μελλοντικές κοινωνίες. Συγκεκριμένες αναφορές. Τώρα περιορίζεται σε γενικόλογους και αόριστους ορισμούς.
Παράλληλα, οι αναφορές σου σε τέτοια ζητήματα, περιορίζονται στις νεότερες ηλικίες γυναικών, ενώ περιθωριοποιείς ,σχεδόν ρατσιστικά, τις μεγάλες ηλικίες.
Υ.Γ. Στο μέιλ που έχεις για επικοινωνία, μου γύρισε 10 φορές πίσω την αποστολή μου. Είναι εκνευριστικό. Ας το φτιάξει κάποιος να δουλεύει”.
***
Για …Οσία δε σε κόβω. Για ανοσία ναι.
Αρχή από το τελευταίο (Υ.Γ)
Ο φίλος τεχνικός που μας βοηθάει ΑΜΙΣΘΙ πάντα σε όλα και όταν τον χρειαστούμε δε λέει ποτέ όχι, μας έχει κάνει μια πατέντα ώστε, όταν στέλνει κάποιος κάτι στο μέιλ μας, την ίδια στιγμή αποθηκεύεται σε άλλο (μυστικό) ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και όχι σε αυτό που το στέλνει. Γίνεται για λόγους ασφαλείας, ώστε η…Ασφάλεια και κάθε πονηρός, να μη γνωρίζει ούτε ποια μέιλ παίρνουμε ούτε από ποιον. Σε αυτή τη διαδικασία οφείλεται η ανωμαλία, που εντόπισες και όντως υπάρχει.
Στο ζήτημα της άφυλης κοινωνίας τώρα. Αν σου πω ότι τα περισσότερα γράμματα που παίρνουμε εδώ , αφορούν αυτό το ζήτημα; Πολλά είναι υβριστικά και ειρωνικά, του τύπου, “έλα, ρε φίλε, παραδέξου το κι εσύ πως είσαι πουστάρα να τελειώνουμε. Τί το πας λάου- λάου και απ΄εξω και μας λες για άφυλες κοινωνίες και πράσινα άλογα;” Κάτι τέτοια, που η απάντηση είναι στερεότυπη .” Κι αν ήμουν… πούστης ,δε θα σου ζητούσα την άδεια”. Τέλος.
΄Εχουμε ορίσει και αναλύσει ουκ ολίγες φορές εδώ το πώς αντιλαμβανόμαστε την άφυλη κοινωνία, τον άφυλο άνθρωπο και ποια είναι τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά. Κι επειδή είναι πολλές οι αναφορές μας και ίσως ,παρά την αντίθετη, δική μας πεποίθηση, φαίνεται να μην είναι αρκούντως τεκμηριωμένα όλα όσα έχουμε παραθέσει, αλλιώς δεν εξηγείται η επιμονή πολλών να ζητούν να διευκρινίσουμε ακριβώς τα χαρακτηριστικά αυτής της άφυλης ιδιότητας του ανθρώπου, θα αφιερώσουμε σύντομα ξεχωριστή στο ζήτημα ανάλυση.
3. ” Δεν έχω το θεό μου!”
” Με βρίσκουν σύμφωνο τα περί ιστορικότητας του Χριστού, που διαπραγματεύεσαι, αν υπήρξε δηλαδή όχι ιστορικό πρόσωπο , επειδή έχω μελετήσει το θέμα και αντλήσει και άλλα στοιχεία από πολλές πηγές….
Κι ενώ είναι καθαρή η θέση σου περί της επικινδυνότητας των θρησκειών, δε βγαίνει από όσα λες η στάση σου απέναντι στο θέμα θεός. Είσαι άθεος ή ένθεος; Τί δηλώνεις, μια και είναι απαραίτητο όποιος μπαίνει στο σάιτ σου και διαβάζει τις απόψεις σους, να ξέρει αν τον εκφράζουν και σε ποιο ποσοστό.
Θα με στενοχωρούσε πάντως σε προσωπικό επίπεδο, αν δήλωνες πως δεν είσαι άθεος συνειδητά και από ιδεολογία. Θα χάσουν σε βάρος και άλλες απόψεις σου . Και φυσικά το σάιτ σε επισκεψιμότητα….”
***
΄Όντως, αγαπητέ, καλά το είπες. Εσύ “δεν έχεις το θεό σου”.
“Τί δηλώνεις;” τολμάς και λες. Με ύφος μάλιστα!
Μου θύμισες το μονιμά Τσαπόγα στο στρατό. “Τί δηλώνεις, ρε ρεμάλι; Κουμουνιστής ή Εθνικόφρων”; ,με ρώταγε κάθε φορά που συναπαντιόμαστε στο τάγμα και μου έδινε τσιγάρο , χωρίς να ζητήσω, μια και πάντα έμενα ατσίγαρος. “Κομμουνιστής, κύριε, Αρχιλοχία”, του απαντούσα, όπως κι εσείς άλλωστε. Να, μόλις τώρα το αποδείξατε με την προθυμία σας να μου προσφέρετε τσιγάρο. Αυτό ,ακριβώς, κάνουν οι κομμουνιστές . Τα μοιράζονται όλα”! Γινόταν μπαρούτι!
Αλλά, δεν κατάλαβα. Μου λες να δηλώσω σύμφωνος με σένα , για να σε έχω …πελάτη; Να σε “πιάσω πόρτα για το χειμώνα”; ΄Ετσι πάει;
΄Αμα θες να ακούς όσα σου αρέσουν, μπες στους ανάλογους ιστότοπους. Και θα σε έχουν στα ώπα -ώπα. ΄Ο,τι θέλει ο πελάτης. Τα κλικ σας, είναι και το ψωμάκι τους από τη διαφήμιση που θα πάρουν με παγίδα τη τεχνητή συχνότητα των επισκέψεών σας.
Επί του θέματος θεού τώρα.
Ο άθρησκος δεν είναι απαραίτητα άθεος. Το έχουμε ξαναπεί εδώ. Δηλώνω ,λοιπόν, από την αρχή, μια και με ρωτάς, κι ας μην είμαι υποχρεωμένος, χωρίς φόβο και πάθος, παντελώς ΑΘΡΗΣΚΟΣ. Αλλά , εντελώς ΑΓΝΩΣΤΙΚΙΣΤΗΣ, ως προς την ύπαρξη ή μη του θεού.
Να ξεκαθαρίσουμε ένα πράγμα. Για να πούμε αν πιστεύουμε ή δεν πιστεύουμε κάτι, οφείλουμε πρώτα να το προσδιορίσουμε. Να ξέρουμε γιατί μιλάμε. Αλλιώς, δεν έχει ούτε λογική, ούτε νόημα να λέμε αν το πιστεύουμε ή όχι. Μπορείς να μου ορίσεις το θεό;
Αν, φυσικά, εννοείς τον Γιαχβέ των Εβραίων και των Χριστιανών ή τον Αλλάχ του Ισλάμ, ασφαλώς και δεν πιστεύω σε τέτοιου είδους θεό. Είναι καρικατούρες του ΄Οντος που τουλάχιστον η φιλοσοφία δέχεται ως Ανώτατη ΄Υπαρξη.
Αν ο θεός ήταν Αλλάχ, μόνο τύπους σαν κι εμένα δε θα μπορούσε ποτέ να έχει πιστούς. Στον αιώνα τον άπαντα. Ομοίως και ο Γιαχβέ. Πιο αλλοπρόσαλλο, κακιωμένο, χαιρέκακο και ασυνεπή…θεό, δεν έχω ματασυναντήσει. Λέει και ξελέει. Ξέρει και δεν ξέρει. Αγαπά και δεν αγαπά. Βοηθά και δε δίνει δεκάρα. Μια αφασία. Ούτε ο αστοχότερος των ανθρώπων να ήτανε.
Ο θεός είναι τέτοιος, για ένα και μοναδικό λόγο. Επειδή είναι απροσδιόριστος, ακαθόριστος, απρόσιτος, ακατάληπτος ΑΣΥΛΛΗΠΤΟΣ! Αλλιώς, δε θα ήταν θεός. Ο ανθρώπινος Νους έχει συγκεκριμένες προδιαγραφές “κατασκευής” και λειτουργίας που είναι αδύνατον να τις υπερβεί ή να τις αντικαταστήσει. Με τέτοιες ικανότητες μυαλού “”πεπερασμένες”, όπως συνηθίζουν να τις λένε, είναι αδύνατον να συλλάβεις την έννοια τούτη .
Η τεχνητή Νοημοσύνη θα ξεπεράσει αυτό το όριο. Η ανθρώπινη, ποτέ. Κι αυτό σημαίνει πως το Ρομπότ ή ο Επιταχυντής, ίσως μια μέρα μπορέσουν να απαντήσουν σε πολλά όμοια ερωτήματα, όπως αυτά, αν υπάρχει θεός ή όχι και ποιες είναι κάποιες από τις ιδιότητές του. Η δική μας διάνοια σήμερα, ούτε να προσεγγίσει δεν έχει τη δυνατότητα τέτοιες έννοιες υψηλές, ακατάληπτες και αφύσικες. Εγχείρημα εκ των προτέρων … στεμένο με αποτυχία.
Κρίνουμε με τα δικά μας, τα ανθρώπινα μέτρα. Εκείνα που όρισε η Φύση. Το να θέλεις να έχεις απόλυτη κρίση περί της ύπαρξης ή όχι θεού, αντιμάχεσαι την ίδια τη Φύση , που δε σου έδωσε ούτε τέτοιο δικαίωμα ,αλλά ούτε την ικανότητα. Ξεπερνάς τα ανθρώπινα, έτσι . ΄Αρα, διαπράττεις ΥΒΡΙΝ.
Το μεγαλύτερο ατόπημα-έγκλημα του Χριστού και των άλλων Μεσσιών, ήταν αυτό ακριβώς. Διέπραξαν ΄Υβριν. Δήλωσαν πως αντίθετα με τη Φύση ,αυτοί ήταν ικανοί ,όχι μόνο να συλλάβουν και να προσδιορίσουν την έννοια του θεού, αλλά και τις δικές τους διδαχές, τις πεποιθήσεις, τις υποσυνείδητες επιθυμίες, τις απέδωσαν στο θεό και δε δίστασαν να τις καθιερώσουν ως εφετμές, ως έχοντες θειική προέλευση και σφραγίδα.
Ο Χριστός, ο Μωάμεθ, όλοι οι Σαμάνοι και οι Μεσσίες, ΔΙΕΠΡΑΞΑΝ ΥΒΡΙΝ. Κι αν υπήρχε “Κόλαση”, σύμφωνα με την αρχαία ελληνική δοξασια , θα είχαν, όπως όλοι οι υβριστές, ριχτεί στην πυρά της. Ασέβησαν στο θεό. Ερμήνευσαν το θεό. Υποκατέστησαν το θεό!
Τέτοιο μέγα έγκλημα, δε θα μπορούσε ουδείς λογικός και σώφρων άνθρωπος να διαπράξει. Μόνο τα ταραγμένα και τα ανισόρροπα μυαλά θα το (απο)τολμούσαν.