Η ΕΞΕΧΟΥΣΑ ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΟ ΜΙΝΩΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

1. ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΓΕΓΟΝΟΣ
Καύση νεκρών: Ξεκινά να λειτουργεί το αποτεφρωτήριο στη Ριτσώνα -Ο δημόσιος διάλογος κι οι αντιδράσεις

Αποτεφρωτήριο

Ξεκινά η λειτουργία του πρώτου αποτεφρωτηρίου στην Ριτσώνα, που βρίσκεται περίπου 70 χλμ μακριά από την Αθήνα, φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο τη συζήτηση για την καύση των νεκρών στην Ελλάδα, η οποία γίνεται εδώ και δεκαετίες.

Η εγκατάσταση δημιουργήθηκε με ιδιωτικά κεφάλαια, και συνολικά υπάρχουν επτά ιδιοκτήτες. Η Ελληνική Εταιρεία Αποτέφρωσης που προώθησε επί πολλά χρόνια τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου στην Ελλάδα είναι ένας από αυτούς και κατέχει το 30% της επιχείρησης.

«Η αποτέφρωση των νεκρών είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στον χριστιανικό κόσμο, δηλαδή στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ, τον Καναδά και τη Νότια Αμερική και τα ποσοστά αυτών που επιλέγουν την αποτέφρωση αντί της ταφής, σε μερικές από αυτές, είναι πολύ μεγαλύτερα, όπως στη Μεγάλη Βρετανία, την Γερμανία, την Πολωνία, την Τσεχία, την Αμερική κτλ. Η Ελλάδα ήταν η τελευταία χώρα στην Ευρώπη που δεν είχε μέχρι τώρα αποτεφρωτήριο», τονίζει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αποτέφρωσης, Αντώνης Αλακιώτης.
«Ιστορικό γεγονός η ίδρυση του Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών»
«Η ίδρυση και η λειτουργία του πρώτου Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών στη Ριτσώνα αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός, αποτελεί ιστορική αλλαγή για τα ταφικά έθιμα της Ελλάδας. Μέχρι σήμερα χιλιάδες οικογένειες μετέφεραν στη Βουλγαρία και σε άλλες χώρες τούς οικείους τους, των οποίων η τελευταία επιθυμία ήταν η αποτέφρωση. Με τεράστιο οικονομικό και συναισθηματικό κόστος. Υπολογίζουμε ότι κάθε χρόνο ένα ποσό 2,5 έως 3 εκατ. ευρώ “έφευγε” στο εξωτερικό», προσθέτει ο κ. Αλακιώτης.

«Η αποτέφρωση σαν επιλογή έχει γίνει τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερα προσφιλής γιατί απαλλάσσει τις οικογένειες από την απάνθρωπη εμπειρία της εκταφής, από την κατασκευή ενός τάφου που θα καταστραφεί σε τρία χρόνια, από την υποχρέωση για την παραμονή των οστών στα κοιμητήρια και της πληρωμής 40 έως 100 ευρώ ετησίως. Γενικά η αποτέφρωση είναι πιο οικονομική και συναισθηματικά ανώδυνη. Με την κατάσταση που βιώνουν οι οικογένειες στα νεκροταφεία των μεγάλων πόλεων, τις υποχρεωτικές εκταφές στα τρία χρόνια, όλο και μεγαλύτερος αριθμός ανθρώπων στην Ελλάδα επιλέγουν την αποτέφρωση. Δεν έχουμε επίσημα στοιχεία σχετικά με το πόσες αποτεφρώσεις γίνονται στο εξωτερικό, αλλά εκτιμούμε ότι φτάνουν τις χίλιες», καταλήγει ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αποτέφρωσης.

Μέχρι σήμερα οι μεταφέρονταν σε γειτονικές χώρες για να αποτεφρωθούν
Μέχρι σήμερα οι συγγενείς κάποιου που επέλεγε την αποτέφρωση, έπρεπε να μεταφέρουν τη σορό σε κάποια γειτονική χώρα που την επιτρέπει και διαθέτει αποτεφρωτήριο. Το κόστος κυμαίνεται από 1.500 μέχρι 2.500 ευρώ. Τη διαδικασία αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας κάποιο γραφείο τελετών. Το Σωματείο Ιδιοκτητών Γραφείων Τελετών της Αθήνας, στέκεται θετικά απέναντι στη δημιουργία αποτεφρωτηρίων στην Ελλάδα, αλλά εκτιμά ότι ο αριθμός των αποτεφρώσεων είναι μικρός.

«Είναι κάτι θετικό, είναι κάτι που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα μετά από 13 χρόνια από την πρώτη ψήφιση του νομοσχεδίου. Όλη η Ευρώπη έχει κρεματόρια, σαφώς και η δημιουργία ενός στην Ελλάδα είναι κάτι καλό. Μέχρι σήμερα το πιο προσιτό κρεματόριο ήταν στη Σόφια, της Βουλγαρίας. Οι περισσότερες αποτεφρώσεις γίνονταν εκεί. Πρόκειται για μια τάση και πέρα από τις θρησκευτικές πεποιθήσεις του καθενός είναι επιλογή του κάθε ανθρώπου. Δεν υπάρχει πάντως ραγδαία αύξηση του αριθμού των ατόμων που ζητούν αποτεφρώσεις. Μιλάμε για περίπου 500 αποτεφρώσεις τον χρόνο στους 100.000-105.000 θανάτους. Είναι μικρό το ποσοστό», υποστηρίζει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Σωματείου, Αθανάσιος Κωστόπουλος.

«Πολλές φορές γίνονται πολιτικές κηδείες. Οι περισσότεροι άνθρωποι που ζητούν αποτέφρωση ανήκουν σε ξένα δόγματα. Έχουν ξένες θρησκευτικές πεποιθήσεις πολλοί από αυτούς, αλλά επειδή αυτό είναι ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο, δεν ρωτάμε το θρήσκευμα τους όταν ζητούν αποτέφρωση», καταλήγει ο κ. Κωστόπουλος.

Η θέση της Εκκλησίας
Καθοριστικός παράγοντας στη διαμόρφωση των συνθηκών για τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου στη χώρα ήταν διαχρονικά η Εκκλησία που πρόβαλλε σθεναρή αντίσταση.

Το 2014 με απόφαση της Ιεράς Συνόδου εστάλη εγκύκλιος στις Μητροπόλεις, η οποία απαγόρευε την τέλεση της νεκρώσιμης ακολουθίας και του μνημόσυνου σε όσους επέλεγαν την καύση. Η εγκύκλιος ανέφερε ακόμα πως «η Εκκλησία δεν δέχεται για τα μέλη της την αποτέφρωση του σώματος» και τόνιζε ότι «η αποτέφρωση του σώματος δεν είναι σύμφωνη προς την πράξη και παράδοση της Εκκλησίας για θεολογικούς, κανονικούς και ανθρωπολογικούς λόγους».

Ακόμη, η Ιερά Σύνοδος ξεκαθάρισε ότι για να αποφευχθεί οποιαδήποτε, θεολογική, κανονική, ανθρωπολογική εκτροπή, «απαραίτητος είναι ο σεβασμός των θρησκευτικών πεποιθήσεων και η διακρίβωση της οικείας βουλήσεως του κεκοιμημένου και όχι η βούληση ή η δήλωση των οικείων του». Πάντως, σύμφωνα με την εγκύκλιο επιτρεπόταν στους Μητροπολίτες να δώσουν την άδεια για τέλεση τρισάγιου, κάτι που γινόταν μέχρι σήμερα πριν από τη μεταφορά και αποτέφρωση στο εξωτερικό.

Το 2016 η Ιερά Σύνοδος πήρε εκ νέου θέση, τονίζοντας σε ανακοίνωση που εξέδωσε ότι δεν είναι «αξιοπρεπές για τον νεκρό να καεί σε κλίβανο» και ότι θεωρεί «το ανθρώπινο σώμα ως ναό του Αγίου Πνεύματος, στοιχείο της υποστάσεως του ανθρώπου, που έχει πλασθεί κατ’ εικόνα και ομοίωση του Θεού και για τον λόγο αυτό η ορθόδοξη χριστιανική παράδοση αντιμετωπίζει το νεκρό σώμα «όχι ως “στερεό απόβλητο”, όπως οι απολογητές της αποτέφρωσης, αλλά το περιβάλλει με σεβασμό και τιμή ως έκφραση αγάπης προς το κεκοιμημένο μέλος της».

Υπενθυμίζεται, τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, ότι κατά τη σύγχρονη διαδικασία τής κατ’ ευφημισμόν «αποτεφρώσεως» μετά την καύση της σορού σε κλίβανο, ο ανθρώπινος σκελετός ρίχνεται σε ηλεκτρικό σπαστήρα (μίξερ, cremulator), θρυμματίζεται και μετατρέπεται σε σκόνη. Η Ιερά Σύνοδος αρνείται ότι είναι αξιοπρεπές για τον νεκρό να καεί σε κλίβανο και να θρυμματισθεί σε μίξερ και δεν διακρίνει ιδιαίτερες διαφορές «της σύγχρονης “αποτέφρωσης νεκρών” και της διαδικασίας ανακύκλωσης απορριμμάτων».

Δημόσιος διάλογος για πάνω από μισό αιώνα
Το ζήτημα τέθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1946, από μέλη του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών. Επανήλθε στην επικαιρότητα το 1977 μετά τον θάνατο της Μαρίας Κάλλας, η οποία κηδεύθηκε και αποτεφρώθηκε στο Παρίσι. Δύο χρόνια αργότερα, η τέφρα της μεταφέρθηκε στην Αθήνα και σκορπίστηκε στο Αιγαίο, όπως ήταν η επιθυμία της, σύμφωνα με τους συγγενείς της. Οι φωνές ωστόσο που υποστήριζαν την καύση των νεκρών ήταν ακόμα πολύ αδύναμες, ιδιαίτερα απέναντι στην ηχηρή αντίδραση της Εκκλησίας.

Λίγα χρόνια αργότερα, άρχισε να τίθεται εκ νέου και πιο επιτακτικά, λόγω της έλλειψης χώρων στα νεκροταφεία της Αττικής. Κατά τον μεγάλο καύσωνα του 1987 ο τότε δήμαρχος Αθηναίων Μιλτιάδης Έβερτ και ο τότε υπουργός Υγείας Γ. Μαγκάκης, τάχθηκαν υπέρ, ξεσηκώνοντας αντιδράσεις από πολλές πλευρές. Τελικά, η αποτέφρωση επετράπη στην Ελλάδα το 2006, με την υιοθέτηση νόμου. Ωστόσο, δεν ήταν εφικτή η κατασκευή αποτεφρωτηρίου, γιατί ο νόμος δεν εξειδίκευε τους όρους. Απόφαση του 2010 ρύθμισε από τη μία εκκρεμή τεχνικά ζητήματα, όμως από την άλλη δημιούργησε νέα εμπόδια γιατί τέθηκε ως όρος η γειτνίαση με νεκροταφείο με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολη η χωροθέτηση. Το ζήτημα λύθηκε με νέο νόμο το 2014, ωστόσο η ίδρυση και λειτουργία των αποτεφρωτηρίων επιτρεπόταν μόνο από τους δήμους ή τα νομικά τους πρόσωπα. Τελικά και αυτό το πρόβλημα ξεπεράστηκε αργότερα με σχετική ρύθμιση.

H αποτέφρωση στην Ευρώπη
Η πρακτική της καύσης των νεκρών ακολουθείται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες πάνω από έναν αιώνα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Ολλανδίας, όπου η πρώτη αποτέφρωση έγινε το 1914. Στα 100 χρόνια που ακολούθησαν το ποσοστό έναντι των ενταφιασμών έφτασε το 63%, σύμφωνα με ρεπορτάζ του εγχώριου Τύπου.

Στη Βρετανία το ποσοστό των αποτεφρώσεων ακολουθεί ανοδική πορεία εδώ και δεκαετίες. Από το 34,7% το 1960, έφτασε στο 77,05% το 2017, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Εταιρείας Αποτέφρωσης της Μεγάλης Βρετανίας.

Ιδιαίτερα δημοφιλής είναι η πρακτική και στις Σκανδιβικές Χώρες. Τα ποσοστά έναντι των ενταφιασμών είναι 36% στη Νορβηγία, 51% στην Φινλανδία, 70% στη Σουηδία και 76% στη Δανία. Η αποτέφρωση επιλέγεται περισσότερο στις μεγάλες πόλεις, που έχουν πρόβλημα χώρου στα νεκροταφεία και όχι τόσο στην περιφέρεια όπου δεν υφίσταται το πρόβλημα. Σε όλες τις μεγάλες πόλεις, όλων των χωρών της Σκανδιναβίας, κυμαίνεται από 70% μέχρι 90%.

Παρόμοιο είναι το σκηνικό και στη Γαλλία. Η αποτέφρωση είναι διαδικασία που επιλέγεται από την μειοψηφία στις αγροτικές περιοχές, όπου δεν υπάρχει ζήτημα χώρου στα νεκροταφεία, αλλά αποκτά ολοένα και περισσότερους υποστηρικτές στα αστικά κέντρα. Το 1979 μόνο το 1% των νεκρών αποτεφρώνονταν. Το 2012 το ποσοστό έφτασε το 32% στην επικράτεια και το 45% στο Παρίσι.

Στην Ιρλανδία το υψηλό κόστος των ενταφιασμών σε συνδυασμό με την έλλειψη χώρων επίσης έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των αποτεφρώσεων την τελευταία δεκαετία. Υπάρχουν συνολικά πέντε κρεματόρια, τρία εκ των οποίων βρίσκονται στο Δουβλίνο.

Στην Ισπανία το ποσοστό αυξήθηκε από 16% (2006) στο 36% μέσα σε μια δεκαετία. Περισσότερες από τις μισές αποτεφρώσεις συνολικά της χώρας γίνονται στην Βαρκελώνη.

Τέλος, στην Ουγγαρία η αποτέφρωση έχει φτάσει να είναι συνηθέστερη του ενταφιασμού τα τελευταία χρόνια. Το 2016 αποτεφρώθηκε το 60% των νεκρών σε όλη τη χώρα συνολικά, ενώ το ποσοστό κυμαίνεται από 70-90% στην Βουδαπέστη.

Τα σχέδια των δήμων
Ενδιαφέρον για την κατασκευή αποτεφρωτηρίων έχει εκδηλωθεί και από την πλευρά των δήμων. Ωστόσο, τα σχέδια αυτά πολλές φορές σκοντάφτουν στις αντιδράσεις δημοτών. Ο δήμος Αθηναίων έχει επιλέξει χώρο στον Ελαιώνα, ανάμεσα στη λεωφόρο Αθηνών στο ύψος του Χρηματιστηρίου και το Ισλαμικό Τέμενος. Αν και οι γραφειοκρατικές διαδικασίες φαίνεται να προχωρούν, είναι πιθανό να προκληθεί εμπλοκή από τις προσφυγές που έχουν καταθέσει επιχειρήσεις που βρίσκονται στην περιοχή.

Περισσότερο αισιόδοξα για τους υποστηρικτές της αποτέφρωσης είναι τα πράγματα στην Πάτρα. Ο δήμος έχει προχωρήσει σε χωροθέτηση στον Γλαύκο και προκήρυξε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, όπου εκδηλώθηκε μεγάλο ενδιαφέρον με πάνω από 110 προτάσεις.

****

Επιτέλους!  Είμαστε η τελευταία χώρα (όπως σε όλα ), που το παπαδαριό κατάφερε τόσα χρόνια να  απαγορεύει κι αυτή την τόσο φυσική και ανθρώπινη  επιθυμία του ατόμου να  είναι αξιοπρεπής και ως νεκρός. Το ίδιο κάνει και με την εξίσου σημαντική επιλογή του καθενός πάσχοντος να φεύγει όταν εκείνος θέλει. Την ευθανασία.   Αληταριό το ιερατείο!  Πέρα από το γεγονός πως   λατρεύει Μαμωνά  και μόνο.

Ασύστολα ,ξεδιάντροπα,προκλητικά   χώνουν τη μύτη τους σε όλες σχεδόν τις προσωπικές στιγμές ΄του ανθρώπου και ασελγούν πάνω  στη ζωή του. Από τη γέννηση, τους  άλλους σταθμούς της πορείας του, ως το θάνατο. Αισχροί και αλλόκοτοι!

Πάλι καλά,που νικήθηκαν, έστω κι αργά.  Η θρησκεία είναι μια ύαινα.Αν δεν την ξεδοντιάσεις,θα συνεχίζει να  κατασπαράσσει αλύπητα.

2.ΗΘΕΛΑΝ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ
Brexit: «Οχι» της ΕΕ σε Λονδίνο για διαπραγματεύσεις -Καμία βάση για συμφωνία στις προτάσεις

Ο Μισέλ Μπαρνιέ σε κυλιόμενη σκάλα

O επικεφαλής διαπραγματευτής της Ευρωπαϊκής Ενωσης για το Brexit, Μισέλ Μπαρνιέ, τόνισε ότι οι βρετανικές προτάσεις δεν παρέχουν καμία βάση για συμφωνία, σύμφωνα με δημοσίευμα των Times.

«Αν πραγματοποιούσαμε συνομιλίες το Σαββατοκύριακο, θα έμοιαζε ότι αυτές ήταν πρέπουσες διαπραγματεύσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά ένας Ευρωπαίος διπλωμάτης, μιλώντας στην εφημερίδα. «Εξακολουθούμε να απέχουμε πολύ από αυτό», συμπλήρωσε η ίδια πηγή των Times, σύμφωνα με το ΑΠΕ.

***

Η Ε.Ε φαίνεται πως είναι αποφασισμένη να καταφέρει  γερό χαστούκι στους εθνικιστές Εγγλέζους. Και καλώς.Να είναι  μάλιστα και ..σβουριχτό. Πολύ θα το χαρούμε.

Αλλιώς, αν φύγουν αλώβητοι ή έστω με ανεπαίσθητες ζημιές, ακροδεξιοί, φασιστοειδή  και λοιποί ανεγκέφαλοι εθνικιστές, τύπου   ΄Ορμπαν, θα ακολουθήσουν την έξοδο.  Ας γίνει το πάθημα της χώρας που επί αιώνες καλλιέργησε τον εθνικισμό και την υπεροψία, ένα γερό μάθημα και γα τους άλλους

 

 

3. Κικίλιας διόρισε φίλο του Φρουζή ως πρόεδρο στο ΚΕΕΛΠΝΟ

Πρόεδρος στο ΚΕΕΛΠΝΟ (ή ΕΟΔΥ όπως ονομάζεται πλέον ο οργανισμός) διορίστηκε από τον Βασίλη Κικίλια ο Παναγιώτης Αρκουμανέας. Όμως, παρουσιάζει ιδιαίτερο… ενδιαφέρον ποιος είναι ο κ. Αρκουμανέας…

Ο Παναγιώτης Αρκουμανέας μόνο άγνωστος δεν είναι στην παρέα των… «αρίστων». Στενός φίλος του Βασίλη Κικίλια και «κολλητός» του ισχυρού άνδρα της Novartis, Κωνσταντίνου Φρουζή, 

 

Αυτός ο  ..κοκοφιόγκος, που τον έκραξε ακόμα και ένας  Νίκος Μαστοράκης, επειδή το παίζει  συνεχώς … γκλάμουρος, είναι και  αδίστακτος ακροδεξιός να μην ξεχνάμε. Τώρα,αποκαλύπτει και τις άλλες …αρετές του το παλικάρι.

Το κολλητάρι του αρχιμαφιόζου  Κ. Φρουζή, που λάδωνε ξετσίπωτα  το σύμπαν,    τον έβαλε  αφεντικό   στο αμαρτωλό ΚΕΕΛΠΝΟ, όπου το διαπλεκόμενο χρήμα ρέει πακτωλός.  Θρασίμια αχόρταγα!

 

4. Ο ΣΥΡΙΖΑ για το αποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο της «Εφ.Συν.»

ο σημερινό πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» (O «στρατός» των μετακλητών του «επιτελικού κράτους» Μητσοτάκη, Δημήτρης Τερζής), σχολιάζει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ.

«Τα αποκαλυπτικά στοιχεία που δημοσιεύει σήμερα η Εφημερίδα των Συντακτών αναφορικά με τον αριθμό των μετακλητών υπαλλήλων του “επιτελικού κράτους” της κυβέρνησης της Ν.Δ. και το κόστος με το οποίο επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, είναι αποκαλυπτικά του θράσους και της υποκρισίας του κ. Μητσοτάκη», αναφέρει η ανακοίνωση και συνεχίζει:

«Από τη θέση της αντιπολίτευσης η Ν.Δ. είχε εξαπολύσει μια πρωτοφανή επικοινωνιακή εκστρατεία για το υποτιθέμενο “υπετροφικό” κράτος του ΣΥΡΙΖΑ και τους “τεράστιους” αριθμούς μετακλητών υπαλλήλων που επιβάρυναν τον κρατικό προϋπολογισμό. Πάνω σε αυτόν τον επικοινωνιακό θόρυβο στήθηκε το περίφημο νομοσχέδιο για το “επιτελικό κράτος” της Ν.Δ. και οι υποσχέσεις για τη μείωση των μετακλητών υπαλλήλων».

Ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει πως όμως σήμερα «αποκαλύπτεται ότι μέσα σε ένα τρίμηνο μόνο, η κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει αυξήσει και τον αριθμό και το κόστος των μετακλητών, με αποτέλεσμα σε βάθος τετραετίας αυτό να ανέρχεται σε 158 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένο δηλαδή κατά 38 εκατομμύρια σε σχέση με την περίοδο 2015-2019».

Συμπληρώνει πως «τα στοιχεία, επίσης, αναδεικνύουν και τα τερατώδη ψέματα που διακινούσε η Ν.Δ. περί “αποπολιτικοποίησης” και παύσης της “οικογενειοκρατίας” καθώς, όπως προκύπτει από τη λίστα των διορισθέντων, το μόνο που κάνει η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι να τοποθετεί κομματικά μέλη, συγγενείς και “κολλητούς”».

Κατηγορεί την κυβέρνηση πως «το βόλεμα των “δικών της παιδιών” και η αύξηση του κόστους των μετακλητών φανερώνει ότι στόχος της ΝΔ είναι η οικοδόμηση οικογενειακών και πελατειακών δικτύων υπό την άμεση επίβλεψη του πρωθυπουργού». Κάνει λόγο για επιλογή που «έχει ως συνέπεια μια αναποτελεσματική και κομματική δημόσια διοίκηση».

«Το περίφημο επιτελικό κράτος του κυρίου Μητσοτάκη αποδεικνύεται ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα. Ένα πυροτέχνημα που ήδη κοστίζει ακριβά στους Έλληνες πολίτες», σχολιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ.

****

Μπράβο  στα παλιά (κάποια) “μπαρουτοκαπνισμένα” στελέχη   της πάλαι ποτέ “δικής” μας   Ελευθεροτυπίας.΄Εβγαλαν  όντως λαβράκι. Πάντα τέτοια.

 

5. ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Νέα απεργία στα ΜΜΜ: Πώς θα κινηθούν τρένο, μετρό και προαστιακός 8 & 9 Οκτωβρίου

Συρμός του μετρό

“Είπαμε της γριας…”!

Εν τάξει,παίδες, χαλαρώστε. Τον κόσμο ταλαιπωρείται έτσι. Και οι κινητοποιήσεις  σας μπορεί να  γυρίσουν μπούμερανγκ  κάποια στιγμή.

Είπαμε  να  πέσει ο Κούλης. Και θα πέσει σύντομα. Με συνδυασμό αιτιών. Εσείς το πήρατε εργολαβία . Η έλλειψη ΜΜΜ  είναι ευαίσθητη και  τις περισσότερες φορές η ταλαιπωρία  στρέφει το κόσμο εναντίον σας και όσων σας υποστηρίζουν. Μην το ξεχνάτε.

 

6.  ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΙΑΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΜΕ ΑΥΛΗ
Κρήτη: Αποκαλύφθηκε μινωικός τάφος με άθικτο σκελετό γυναίκας -Φοράει χρυσό περιδέραιο

ταφος

Αθικτος σκελετός γυναίκας με κοσμήματα εντοπίστηκε στην ανασκαφή

Χρυσό περιδέραιο

Στην ίδια περίοδο ανήκει και ένας κιβωτιόσχημος τάφος, ο οποίος είχε χτιστεί μέσα σε προγενέστερο ταφικό κτήριο της Νεοανακτορικής περιόδου. Ο προσεκτικά κατασκευασμένος τάφος περιείχε σχεδόν ακέραιο και άθικτο σκελετό γυναίκας, ο οποίο συνοδευόταν από χάλκινο κάτοπτρο με ελεφαντοστέινη λαβή, οστέινες και χάλκινες περόνες ενδυμασίας, καθώς και περιδέραιο αποτελούμενο από 15 χρυσές ψήφους (χάντρες) σε σχήμα ελαιόκαρπου ή ελαιόσπορου και 15 μικρότερες επίσης χρυσές ψήφους.

******

Ρίξτε μια ματιά εδώ να πληροφορηθείτε γα τη θέση τς γυναίκας στη Μινωική Κρήτη.

 

Πρωταγωνίστριες οι γυναίκες στην Μινωική Κρήτη – Αποκαλύψεις με λεπτομέρειες σε μια διάλεξη

Εξέχουσα και ξεχωριστή ήταν η θέση της γυναίκας στη Μινωική Κρήτη, καθώς η γυναίκα συμμετείχε και μάλιστα με σημαντικούς ρόλους τόσο στην κοινωνική όσο και την θρησκευτική ζωή. Αυτό επεσήμανε μιλώντας σε εκδήλωση των εθελοντών του Δήμου Ηρακλείου η ξεναγός Αθηνά Σφακάκη, η οποία έχει ασχοληθεί διεξοδικά με το θέμα και μάλιστα έχει εκδώσει βιβλίο γι αυτό.

Όπως επεσήμανε μιλώντας στο πολυπληθές ακροατήριο που κατέκλυσε το Πολύκεντρο του Δήμου Ηρακλείου, η κ.Σφακάκη οι γυναίκες στη Κρήτη απολάμβαναν περισσότερη ελευθερία από τις γυναίκες σε κάθε άλλο πολιτισμό της εποχής, ακόμα περισσότερο και από αυτές στην Αίγυπτο.

Τα στοιχεία που προκύπτουν από τη μελέτη τοιχογραφιών, αγγείων και άλλων ευρημάτων όπως είναι η δομή των ερειπίων των πόλεων της Μινωικής εποχής οι γυναίκες συμμετείχαν σε μεγάλο βαθμό στη ζωή των Ανακτόρων ενώ όσα απολάμβαναν ως προνόμια σχετίζονταν με την τάξη στην οποία ανήκαν.

Στην ταξική Μινωική κοινωνία υπήρχε η Βασίλισσα που περιστοιχιζόταν από κύκλο κυριών, αλλά και υφάντρες, καθαρίστριες, αγρότισσες και γενικά γυναίκες σε όλη την κοινωνική διαστρωμάτωση. Ανάλογα με τη θέση και την τάξη στην οποία ανήκε μια γυναίκα πιθανολογείται ότι είχε τρόπο, συμπεριφορά, εμφάνιση και αγαθά στη ζωή της. Αυτό προκύπτει ακόμα και από τα τα κτερίσματα που ανακαλύφθηκαν μέσα σε τάφους και που είναι χαρακτηριστικά σε σχέση με την ταξική προέλευση.

Αθλήματα και Θρησκεία

Οι τοιχογραφίες στα ανάκτορα τις απεικονίζουν ελεύθερες, ντυμένες με κομψά φορέματα, να φοράνε μακιγιάζ και να απολαμβάνουν δημόσιες γιορτές μαζί με τους άντρες. Σε αθλητικές δραστηριότητες ή αγώνες όπως ήταν τα ταυροκαθάψια οι Μινωίτισσες δε συμμετέχουν απλώς αλλά έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο.

Πρωταγωνιστικός είναι ο ρόλος της γυναίκας και στη Θρησκεία καθώς το Ιερατείο αποτελούνταν κυρίως από γυναίκες ενώ όπως φαίνεται και σε παραστάσεις που έχουν διασωθεί κατά τη διάρκεια θρησκευτικών τελετών οι ελάχιστοι άνδρες που συμμετέχουν φορούν γυναικείες στολές.

Ένας σημαντικός ρόλος της γυναίκας στη Μινωική εποχή ήταν αυτός της μητέρας γι αυτό και η Θεότητα της μητρότητας τη βρίσκουμε σε ειδώλια ή τοιχογραφίες με εκτεθιμένο το στήθος.

Οι κουζίνες στα Μινωικά σπίτια ήταν πλήρως εξοπλισμένες με σκεύη από πηλό και από μέταλλο με ψηστιέρες αλλά και μια συσκευή που έψηναν … σουβλάκια, χώρος συντήρησης και αποθήκευσης τροφίμων αλλά και πολλά τρόφιμα.

Εφόδια ομορφιάς

Οι γυναίκες της Μινωικής περιόδου είχαν λουτήρες, καθρέπτες και χτένες. Η μόδα της εποχής επέβαλλε κομψά ενδύματα και παπούτσια, τα οποία μάλιστα υπάρχουν ενδείξεις ότι εξάγονταν και σε άλλες περιοχές. Οι Μινωίτισες είχαν μακριά μαλλιά και περίτεχνες κομμώσεις.

Στο ανάκτορο της Κνωσού λειτουργούσαν εργαστήρια παρασκευής αρωμάτων.Τα αρώματα και τα αρωματικά έλαια που ήταν και εξαγώγιμο είδος, φαίνεται να έπαιζαν μεγάλο ρόλο στη ζωή των Μινωιτών και μάλιστα η κατασκευή τους ήταν οργανωμένη. Δημιουργούσαν αιθέρια έλαια, τα οποία εξήγαγαν από διάφορα μέρη φυτών.

Δημιουργούσαν αιθέρια έλαια, τα οποία εξήγαγαν από διάφορα μέρη φυτών όπως από λουλούδια (τριαντάφυλλο), από βλαστάρια (μοσχοκάρφι), από φύλλα, ρίζες, σπόρους (μάραθο, γλυκάνισο).