ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ

 

1. α. ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ
Ο Τσίπρας συνάντησε τον Γερμανό που θα διερευνήσει τα αίτια για την τραγωδία στο Μάτι
Διευθυντής του Παγκόσμιου Κέντρου Παρακολούθησης Πυρκαγιών, Φωτογραφία: EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

 

Με τον καθηγητή δρ Γιόχαν Γκέοργκ Γκόλνταμερ, Διευθυντή του Παγκόσμιου Κέντρου Παρακολούθησης Πυρκαγιών (GFMC).

Ο Γιόχαν Γκέοργκ Γκόλνταμερ αναλαμβάνει επικεφαλής Ανεξάρτητης Επιτροπής Διερεύνησης για τις αιτίες των καταστροφικών πυρκαγιών στο Μάτι και θα επονήσει έκθεση με πολιτικές και μεταρρυθμίσεις για την προστασία και την αποφυγή αντίστοιχων φαινομένων στο μέλλον, συναντήθηκε ο Αλέξης Τσίπρας. Εξερχόμενος του Μ. Μαξίμου, ο κ. Γκόλνταμερ δήλωσε έτοιμος να ξεκινήσει αυτό το δύσκολο έργο.

β. Γκόλνταμερ σε Μητσοτάκη: Δεν θα ερευνήσω τα αίτια της φωτιάς Μάτι.
Ο Δρ. Γιόχαν Γκέοργκ Γκόλνταμερ, επικεφαλής του Παγκόσμιου Κέντρου Παρακολούθησης Πυρκαγιών -Intimenews/ΤΖΑΜΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

 

Τηλεφωνική επικοινωνία με τον καθηγητή Δρ. Γιόχαν Γκέοργκ Γκόλνταμερ, επικεφαλής του Παγκόσμιου Κέντρου Παρακολούθησης Πυρκαγιών, είχε το απόγευμα ο πρόεδρος της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης.

Σύμφωνα με πηγές της ΝΔ, ο κ. Γκόλνταμερ -ο οποίος ως γνωστόν, ζήτησε από τον κ. Τσίπρα να έχει τη συναίνεση και του προέδρου της ΝΔ για να παραδώσει τις προτάσεις του για ένα νέο πλαίσιο Πολιτικής Προστασίας-, ενημέρωσε τον κ. Μητσοτάκη ότι δεν προτίθεται να διερευνήσει -πόσο μάλλον να καταλογίσει- ευθύνες για τα αίτια της τραγωδίας στο Μάτι, καθώς αυτό ανήκει στην αρμοδιότητα της Ελληνικής Δικαιοσύνης.

Ο πρόεδρος της ΝΔ χαρακτηρίζοντας αυτονόητη αυτή τη διευκρίνιση, ζήτησε από τον κ. Γκόλνταμερ να επιλέξει εκείνος τους συνεργάτες του και ενημερώνοντας τον πως μια ανάλογη επιτροπή έχει ήδη συσταθεί με πρωτοβουλία του υπό τον καθηγητή Κωνσταντίνο Συνολάκη, του είπε ότι αναμένει με ενδιαφέρον τις προτάσεις του.

 

Γιατί αυτή  η πρεμούρα από τον υιό Μητσοτάκη; Τί τρέμει και δε θέλει  να ασχοληθεί ουδείς σοβαρός  και ειδικός με τα αίτια της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι ,για  να μην αλλάξει η βολική εκδοχή  πως “ένας τρελός πυρομανής έβαλε να κάψει χόρτα και του ξέφυγε η φωτιά”;  Την…αλήθεια αυτή τη   διατυμπανίζουν συνεχώς και  αδιαλείπτως   από την πρώτη μέρα  οι  φυλλάδες που  στηρίζουν τον αρχηγό της Ν.Δ,   σαν την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ,ΤΑ ΝΕΑ, ΤΟ ΒΗΜΑ,ΤΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ  και η IEFIMERIDA.GR.   Γιατί εμποδίζει η Δεξιά  το Γερμανό ειδικό να μας πει την επιστημονική του άποψη;

Επειδή, αν μιλήσουν οι ειδικοί, που δεν είναι σε διατεταγμένη υπηρεσία (δεν  εκετελούν εντολές),  ο υιός σύντομα  θα βρισκόταν    στο “σκαμνί”  ως  ηθικός αυτουργός  της δολοφονίας 100 σχεδόν συνανθρώπων μας με φυσικούς αυτουργούς τους εθνικιστές με τις κρεμάλες.  Αλλά, όσο και αν τρέμει αυτή την αλήθεια, δεν πρόκειται εσαεί να μη τη βρει μπροστά του.

2. ΚΑΝΕΙ ΑΠΕΡΓΕΙΑ ΠΕΙΝΑΣ ΕΔΩ ΚΑΙ 100 ΜΕΡΕΣ
Πομπέο σε Λαβρόφ: Aπελευθέρωσε αμέσως τον Ουκρανό σκηνοθέτη Ολεγκ Σέντσοφ
Φωτογραφία: AP

 

Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάικ Πομπέο ζήτησε από τον ομόλογό του της Ρωσίας Σεργκέι Λαβρόφ οι ρωσικές αρχές να «απελευθερώσουν αμέσως» τον ουκρανό κινηματογραφιστή Όλεγκ Σέντσοφ, που κάνει απεργία πείνας εδώ και πάνω από 100 ημέρες.

Ο κινηματογραφιστής, ο οποίος εναντιώνεται στην προσάρτηση της Κριμαίας από τη Μόσχα, κρατείται σε ρωσική φυλακή κι έπαψε να τρέφεται τη 14η Μαΐου. Για την Ουάσινγκτον, ο Σέντσοφ είναι «πολιτικός κρατούμενος».

«Ο υπουργός Εξωτερικών αναφέρθηκε στην ανησυχία μας για το ζήτημα της υγείας του Σέντσοφ και προέτρεψε τη Ρωσία να τον απελευθερώσει αμέσως, όπως και όλους τους ουκρανούς πολιτικούς κρατούμενους», δήλωσε η εκπρόσωπος της αμερικανικής διπλωματίας Χέδερ Νάουερτ κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των διαπιστευμένων συντακτών στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ.

Ο Σέντσοφ, 42 ετών, διατηρείται στη ζωή με διατροφικά συμπληρώματα που του χορηγούνται ενδοφλεβίως κατ’ εντολή της υπηρεσίας σωφρονιστικών καταστημάτων της Ρωσίας. Ο σκηνοθέτης και παραγωγός κινηματογραφικών ταινιών απαιτεί την απελευθέρωση «όλων των (ουκρανών) πολιτικών κρατουμένων» που έχουν φυλακιστεί στη Ρωσία.

Παρά τις πολυάριθμες εκκλήσεις συγγραφέων, ηθοποιών και διάσημων σκηνοθετών, η Μόσχα τηρεί μέχρι σήμερα ανυποχώρητη στάση στην υπόθεση του Σέντσοφ, που έχει καταδικαστεί για «τρομοκρατία» και «εμπορία όπλων». Λέει ότι ο κινηματογραφιστής θα μπορούσε να αφεθεί ελεύθερος εάν έκανε αίτηση να του δοθεί χάρη, κάτι που ο ίδιος αρνείται να πράξει.

Ο Σέντσοφ είχε καταδικαστεί το 2015 σε είκοσι χρόνια κάθειρξη έπειτα από μια δίκη που η μη κυβερνητική οργάνωση Διεθνής Αμνηστία είχε χαρακτηρίσει «σταλινική» και είχαν στηλιτεύσει το Κίεβο, η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ΗΠΑ.

Οι εκκλήσεις να αφεθεί ελεύθερος πολλαπλασιάστηκαν όταν συμπληρώθηκαν 100 ημέρες αφότου άρχισε απεργία πείνας, την Τρίτη.

Οι ακτιβιστές όλου του κόσμου δίνουν δυναμικό παρόν στον αγώνα για την απελευθέρωση του Σέντοφ,που κρατάει αιχμάλωτο  ο δικτάτορας της Ρωσίας .Την ίδια ώρα, μάλιστα , που η ακροδεξιά  αυστριακή κυβέρνηση και η καγκελάριος της Γερμανίας  καλωσορίζουν  τον παρανοϊκό Νέο Χίτλερ και του επιδαψιλεύουν τιμές.

Να μην ξεχάσουμε,όμως, και τους δικούς μας εδώ   Ρουβίκωνες. Τα… παιδία  δείχνουν σαν μην έχουν ακούσει   τίποτα για τη φυλάκιση,  τα βασανιστήρια και τον επικείμενο από την απεργία πείνας θάνατο του Ουκρανού ακτιβιστή.  Αλλά,  γιατί;

Το έχουμε ξαναπεί. Είναι αχυράνθρωποι των Ρώσων. Δεν πλησιάζουν ούτε από μακριά τη συγκεκριμένη πρεσβεία. Πολλώ μάλλον, δεν  αποφάσισαν ποτέ να κάνουν ντου εκεί και να διαμαρτυρηθούν για τα χιλιάδες εγκλήματα του Τσάρου,όπως κάνουν σε άλλες πρεσβείες  για ήσσονος σημασίας ζητήματα.

Υ.Γ . Φίλος από “μέσα” που ξέρει πρόσωπα και πράγματα από το “χώρο”, μας πληροφόρησε πως κάποιοι  μπαγαπόντηδες   από    το Ρουβίκωνα, μετά τις δικές μας εδώ αποκαλύψεις, το κράξιμο και το ρεζιλίκι, σχεδιάζουν  αντιπερισπασμό, να “ρίξουν στάχτη στα μάτια” με ένα ανώδυνο πέρασμα κι απο τη ρώσικη πρεσβεία.  Αργά,όμως, πολύ αργά. “Ο κόσμος το έχει τούμπανο…”. Κι αν το κάνουν, εμείς εδώ θα ειμαστε, να τους ξεβρακωνουμε συνεχώς.

3.Ποια είναι η ελληνική λέξη που δεν μπορεί να μεταφραστεί σε καμία άλλη γλώσσα στον κόσμο;

Ποια είναι η ελληνική λέξη που δεν μπορεί να μεταφραστεί σε καμία άλλη γλώσσα στον κόσμο;

Μάλιστα έχει γίνει μεγάλο ρεπορτάζ στο BBC

Είναι μια λέξη που διαχρονικά θα λέγαμε ότι χαρακτηρίζει την Ελλάδα. Και είναι μια λέξη που χρησιμοποιούμε συχνά. Ωστόσο, εάν προσπαθήσουμε να την μεταφράσουμε σε άλλη γλώσσα, είναι αλήθεια ότι θα δυσκολευτούμε.

Η λέξη που αναφερόμαστε είναι το «φιλότιμο» και το BBC, στο αφιέρωμά του με τίτλο «The Greek word that cant ‘t be translated», μας μιλά για την αρετή που κρύβει εννοιολογικά η λέξη αυτή.

Στην προσπάθειά του να την εξηγήσει στο βρετανικό αναγνωστικό κοινό, ο αρθρογράφος την περιγράφει ως την «αγάπη για την τιμή». Παραδέχεται ωστόσο, ότι η μετάφραση είναι ανεπαρκής να περιγράψει το πραγματικό νόημα της λέξης. Και αυτό γιατί μέσα σε μόνο τέσσερις συλλαβές, συμπυκνώνει τόσες αρετές, που απλά είναι αδύνατο να μεταφραστεί.

Έτσι το BBC ρώτησε πολλούς Έλληνες για το τι σημαίνει η λέξη «φιλότιμο» και πήρε πολλές απαντήσεις. «Να κάνεις το σωστό», λέει η γιατρός Πηνελόπη Καλαφάτη. «Να αγαπάς και να τιμάς τον Θεό και την κοινωνία», απαντά ο ιερέας Νικόλας Παπανικολάου.
«Να προσπαθείς για την τελειότητα» λέει ο ηθοποιός Κωστής Θωμόπουλος. «Να βγαίνεις από το comfort zone σου για να βοηθήσουμε κάποιον που έχει ανάγκη», λέει η Τατιάνα Παπαδοπούλου, εθελόντρια στο camp προσφύγων στη Μαλακάσα.

Έτσι, όχι μόνο η λέξη παραμένει αμετάφραστη, αλλά και οι ίδιοι οι Έλληνες δυσκολεύονται να συμφωνήσουν σε έναν ενιαίο ορισμό.

Η μυθολογία που συνοδεύει αυτήν την αόριστη ιδέα δεν έχει προηγούμενο. Πράγματι, η λέξη είναι αδύνατο να μεταφραστεί με ακρίβεια σε καμία γλώσσα», εξηγεί ο Βασίλειος Π. Βερτουδάκης, λέκτορας της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. «Ωστόσο, το φιλότιμο αποτελεί δομικό στοιχείο της ελληνικής ιδιοσυγκρασίας λόγω της μοναδικής θέσης της Ελλάδας σε σχέση με αυτό που αποκαλούμε Δύση». Όπως εξηγεί, η λέξη προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη «φιλοτιμία», της οποίας η πρώτη επιβεβαιωμένη γραπτή αναφορά χρονολογείται στην αυγή της ελληνικής κλασικής περιόδου (6ος και 7ος αιώνας π.Χ.) στα γραπτά του λυρικού ποιητή Πίνδαρου.

Για τον Πίνδαρο και άλλους ποιητές της εποχής, η λέξη σήμαινε αγάπη για την τιμή ή τη διάκριση ή τη φιλοδοξία, συχνά όμως με αρνητική χροιά. Στη μυθολογία, για παράδειγμα, το «φιλότιμο» του Αχιλλέα πλήττεται όταν ο βασιλιάς Αγαμέμνονας του παίρνει τη Βρισηίδα που ήταν το έπαθλο για την ανδρεία του στο πεδίο της μάχης.

Μόνο μετά την εδραίωση της Δημοκρατίας στην κλασική Αθήνα γύρω στο 4ο – 5ο αιώνα π.Χ., όταν ο ανταγωνισμός αντικαθίσταται από τη συνεργασία, η λέξη αποκτά πιο θετική χροιά. Την εποχή εκείνη, «ένας άνθρωπος με φιλότιμο» σήμαινε κάποιος που αρέσκεται στους επαίνους της πόλης του, υπηρετώντας ωστόσο, πρώτα την κοινότητα», λέει ο κ. Βερτουδάκης.

Η έννοια πραγματικά «απογειώθηκε» κοντά στον 15ο αιώνα, όταν οι Οθωμανοί σκλάβωσαν την Ελλάδa

Ενώ η Δύση βίωνε τον Διαφωτισμό, ανέπτυσσε σύγχρονα κράτη συνδέοντας τα άτομα με το κράτος δικαίου και την αίσθηση της ευθύνης, οι υποταγμένοι Έλληνες ανέπτυσσαν δεσμούς με κριτήριο την υπερηφάνεια, την τοπική κοινότητα και τις διαπροσωπικές σχέσεις», εξηγεί ο κ. Βερτουδάκης. «Αντί να αναπτύξουν συνείδηση των θεσμών, όπως συνέβη στη Δυτική Ευρώπη, οι ελληνικές κοινότητες διαποτίστηκαν από το φιλότιμο, το οποίο δεν πυροδοτήθηκε από τον νόμο και τη λογική αλλά από το έντονο συναίσθημα και ως έναν βαθμό από την οικειότητα».

Και έτσι η συναισθηματική πλευρά της ελληνικής ιδιοσυγκρασίας διαπερνά όλη τη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Τον Μάιο του 1941, όταν οι δυνάμεις του Άξονα εξαπέλυσαν επίθεση εναντίον της Κρήτης, οι ντόπιοι όχι μόνο πήραν τα κουζινομάχαιρα και ό,τι άλλο από την καθημερινότητα μπορούσε να γίνει όπλο, πέρασαν μέσα από τα πανύψηλα, τραχιά βουνά και τα απότομα φαράγγια του νησιού τους και βρήκαν τα καλύτερα κρησφύγετα για τους Βρετανούς και Αυστραλούς στρατιώτες. Ούτε η πείνα, ούτε η απειλή της θανατικής ποινής τους σταμάτησαν. Η αίσθηση του καθήκοντος, της τιμής και το θάρρος τους υπερέβη τα πάντα.

Σήμερα, συνεχίζει το δημοσίευμα, σχεδόν 76 χρόνια μετά, οι κάτοικοι της Λέσβου, της Χίου και της Κω, περιοχές γνωστές για το φυσικό τους κάλλος και μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί -εν μέσω οικονομικής κρίσης- πηδούσαν μέσα στις βάρκες για να σώσουν τους πρόσφυγες.

«Γιατί μου λέτε, μπράβο, παιδιά μου;» αναρωτιόταν η 86χρονη γιαγιά της Συκαμνιάς, Αιμιλία Καμβύση, αναφέρει το BBC, κάνοντας ειδική μνεία στις περίφημες γιαγιάδες -την 89χρονη Ευστρατία Μαυραπίδου και την 85χρονη Μαρίτσα Μαυραπίδου που έγιναν σύμβολα των εθελοντών κατοίκων της Λέσβου όταν ο φωτογραφικό φακός «τις συνέλαβε» να περιποιούνται ένα βρέφος παιδί μιας προσφυγοπούλας από τη Συρία, που μόλις είχε αποβιβασθεί στην ακτή- αλλά και στον ψαρά Στρατή Βαλιαμό.

«Τι το ξεχωριστό κάνω; Δεν θα κάνατε το ίδιο;», αναρωτιόταν. Για αυτούς τους ανθρώπους, το φιλότιμο είναι απλά τρόπος ζωής.

Πηγή: madata.gr

 

Το ξεσήκωσαν από τα Madata και το πήγαν  στο  dokari. Δυο ιστότοποι που  το όνομά τους και μόνο  δεν μας προϊδεάζει απλώς για την ποιότητα των περιεχομένων τους, αλλά μας πείθουν εκ προοιμίου και  επαρκώς  περί ποιων χωματερών πρόκειται. Νοήμων άνθρωπος και με ΦΙΛΟΤΙΜΟ δεν πλησιάζει  σε τέτοια μπόχα.

Από την άλλη,  βρισκόμαστε στις καλύτερες στιγμές της ελληνικής, εμπορικής δημοσιογραφίας. Εθνικισμός, ρατσισμός, ασυναρτησία, μπλα- μπλα και …κουβέντα να γίνεται για να γεμίσουν τις σελίδες.

Μαθαίνουμε ,λοιπόν πρώτα απ΄όλα  πως η λέξη “φιλότιμο”, ως… “κτήμα εσαεί” των Ελλήνων, είναι μοναδική  και  δε μεταφράζεται σε καμιά γλώσσα του κόσμου!  (Σιγά, δηλαδή,  να μη έχουν φιλότιμο εκείνοι που κρέμονταν από  τα δέντρα, όταν  εμείς χτίζαμε Παρθενώνες!)

Και επειδή δε μεταφράζεται η αποκλειστικά   στην ελληνκή  ράστα  αποδιδόμενη αυτή    λέξη ,   ο ατσίδας   δημοσιογράφος, φέρνει  ελληνικά παραδείγματα,  για να αντιληφθούν οι Κουτόφραγκοι ακριβώς  τί σημαίνει ελληνικό φιλότιμο. Γράφει: “Οι κάτοικοι της Λέσβου, της Χίου και της Κω, “περιοχές γνωστές για το φυσικό τους κάλλος και μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί -εν μέσω οικονομικής κρίσης- πηδούσαν μέσα στις βάρκες για να σώσουν τους πρόσφυγες”.

Τί να τους πείς τώρα του αστείου αυτού πληρωμένου κονδυλοφόρου ;  Πως  γίνεται ακριβώς το αντίθετο;  ΄Οτι, ούτε ζωγραφιστούς ήθελαν ούτε θέλουν τους πρόσφυγες στα…τουριστικά νησιά τους οι  μαυραγορίτες νησιώτες μας;   Με λίγα λόγια πως δεν είχαν ποτέ ούτε έχουν όλοι αυτοί οι roomάδες δράμι τσίπας και φιλότιμου;

Από την άλλη, έρχεται  ο…περισπούδαστος  λέκτορας που κλήθηκε να βοηθήσει και να εξηγήσει, γιατί ΜΟΝΟ στο ελληνικό λεξιλόγιο υπάρχει αυτή η λέξη και    μας στέλνει αδιάβαστους . “Από την πόλη έρχομαι και στην κορφή κανέλα”.  Σε μια παράθεση αχταρμά στοιχείων άσχετων μεταξύ τους, καταλήγει (και τούτος) σε ένα εθνικιστικό “δεκάρικο” .Και   χωρίς φιλότιμο και επιστημονική τσίπα, μας βγάζει τη γλώσσα ελληνοπρεπώς  και…από δώθε  πάνε οι άλλοι.

Αρχής γενομένης από το  BBC, που ως γωστό σκίζεται για τέτοια πιασάρικα κείμενα…πρωτοτυπίας, μέχρι τα δικά μας εδώ “Δοκάρια”, που δεν ορρωδούν μπροστά σε τίποτα, αν είναι να πάρουν πληρωμένη διαφήμιση, μάθαμε πως το φιλότιμο, είναι ανερμήνευτο τελικά και ο καθένας  εκλαμβάνει τη λέξη όπως νομίζει!  Ελληνική παντέτα κατάργησης  των κανόνων της γλωσσολογίας!

Και για να μην κουράζουμε κι εμείς. ΟΛΕΣ οι γλώσσες  έχουν στο λεξιλόγιο τους τη λέξη  “φιλότιμο”. Και  είναι πολλοί εκείνοι που κοσμούνται απ΄αυτή την αρετή, ανεξάρτητα από φυλή και γεωγραφικό τόπο.

Και τί είναι αυτό το περίφημο φιλότιμο ; Μόνο όσοι δεν το διαθέτουν  το αγνοούν.  Το φιλότιμο, λοιπόν, είναι το αντίθετο της  ΥΒΡΕΩΣ των αρχαίων Ελλήνων. Η ΄Υβρις έχει εύρος, ως γνωστό, μικρό ή μεγάλο .Και το φιλότιμο ομοίως.

Με απλά λόγια, όποιος έχει κόσμημα τη φιλοτιμία,     συμπεριφέρεται με ήθος  ανθρώπινο, με ό,τι η ίδια η φύση με τους κανόνες της ορίζει, ως φυσικό και  ηθικό.

΄Οσο για τους ΄Ελληνες, αν κρίνουμε κυρίως από τη νεότερη και τη σύγχρονη ιστορία τους, αν λείπουν εντελώς  δυο λέξεις από το λεξιλόγιό τους ή κι αν υπάρχουν, τις ερμηνεύουν όπως τους βολεύει,  είναι  αυτές οι δυο :  ΤΣΙΠΑ και ΦΙΛΟΤΙΜΟ.

4. ΕΣΦΑΛΜΕΝΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ»
Ινστιτούτο ΣΕΤΕ: Μύθος ότι η Ελλάδα αποτελεί φθηνό προορισμό για χαμηλού εισοδήματος τουρίστες
Φωτογραφία: Εurokinissi

 

Με ένα πενηντάρι η διανυκτέρευση  ακόμα και σε μια υπόγα-…τουριστικό room,  με ένα πεντάευρο η χωριάτικη σαλάτα  και   τέσσερα ευρώπουλα μια μερίδα πατάτες τηγανισμένες   στο ίδιο  ζεματιστό  ηλιέλαιο που πριν είχαν  κολυμπήσει άλλες 10  μερίδες, φυσικά και δεν είναι για φτωχοτουρίστες η Ελλάδα. Ειδικά για τον ΄Ελληνα.

Ούτε,φυσικά, και το χρήμα που εισρέει από τους παραλήδες ξένους, ως τουριστικό συνάλλαγμα, πάει στο δημόσιο κορβανά.  Αναπαύεται  στις τσέπες και τους τραπεζικούς λογαριασμούς των…πατριωταράδων Ελλήνων,  ως “μαύρο και κατάμαυρο”, που είναι.