-
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΠΙΤΟΓΥΡΟ, ΚΕΤΣΑΠ ΚΑΙ ΜΟΥΣΤΑΡΔΑ.
1. “Μήνυση στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος εναντίον της σελίδας που τρολάρει τον Ελύτη.
Ο άντρας που κινήθηκε νομικά εναντίον του Facebook Page «Ελύτης, ο ποιητής του Αιγαίου» εξηγεί
Από τον ΑΡΗ ΔΗΜΟΚΙΔΗ
Απ” ό,τι φαίνεται, τα όρια της σάτιρας στο διαδίκτυο σταματούν στον Οδυσσέα Ελύτη. Είχα γράψει τον Οκτώβριο στο ποστ μου «25 πράγματα που ο Οδυσσέας Ελύτης δεν είπε ΠΟΤΕ (αλλά ίσως θέλαμε να πει) – Μια σελίδα στο Facebook σατιρίζει την υπερβολική χρήση ρήσεων του Ελύτη, επινοώντας τις δικές της»: Το Facebook είναι γεμάτο με ρήσεις του Ελύτη, κι αν δω άλλη μια φορά φωτογραφία του με τυπωμένο το απόσπασμα για το πώς η Ελλάδα μπορεί να ξαναφτιαχτεί με μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι θα βάλω τις φωνές. Η μόνη αντίσταση στον κανιβαλισμό της ποίησης είναι η παρωδία. (Πόσο τέλεια η «ρήση» του Λειβαδίτη «Δεν έγραψα εγώ ποιήματα για να βρίσκετε εσείς cover photo στο Facebook», που κυκλοφορεί.) Η σελίδα Ελύτης, ο ποιητής του Αιγαίου είναι φτιαγμένη φαινομενικά σαν ένας φόρος τιμής στον μεγάλο μας ποιητή, και στην περιγραφή τονίζει: «Ανασύρουμε από την άβυσσο της λογοτεχνικής αφάνειας στίχους του σπουδαίου ποιητή που ύμνησε όσο κανείς άλλος το Αιγαίο.» Πχ.: Είναι κατανοητό πως σε κάποιους δεν θα αρέσει η σελίδα. Ένας απ” αυτούς, ο κύριος Παναγιώτης Αντ. Ανδριόπουλος έγραψε τον Νοέμβριο στην Ιδιωτική Οδό: Κάποιος ανώνυμος «κύριος» ο οποίος προφανώς δεν ξέρει τι να κάνει την ζωή του, σκέφτηκε: «Δεν φτιάχνω μια σελίδα στο facebook – τρολάρισμα στον Ελύτη»; Και εδώ και κάμποσο καιρό κατέκλυσε το διαδίκτυο με τα αποτελέσματα της ανίας του. Σε ένα πλαίσιο βάζει στην άκρη την φωτογραφία του ποιητή, δίπλα γράφει ένα εξυπναδίστικο κειμενάκι – από γελοίο έως χυδαίο – και από κάτω φαρδιά πλατιά το όνομα του ποιητή: «Οδυσσέας Ελύτης». Την σελίδα του στο fb επιγράφει: «Ελύτης, ο ποιητής του Αιγαίου». Το ζήτημα δεν είναι μόνο ότι μπορεί να παραπλανηθεί ο κάθε αδαής και να νομίσει ότι αυτά τα έχει γράψει ή τα έχει πει ο Ελύτης, αλλά ότι το κίνητρο του τρολαρίσματος – και μάλιστα συστηματικά – προσβάλλει τελικά βάναυσα τη μνήμη του ποιητή, ο οποίος ήταν λάτρης τηςΙδιωτικής Οδού και σε καμία περίπτωση δεν επεδίωκε την άσκοπη και άχρηστη έκθεση. Δεν μπαίνω σε λεπτομέρειες και αναλύσεις, διότι δεν με ενδιαφέρει να αποδείξω τα αυτονόητα. Όποιος έχει στοιχειώδες κριτήριο καταλαβαίνει ότι αυτή η πρακτική είναι απαράδεκτη και αδιανόητη. Καλώ τον εμπνευστή της να σταματήσει πάραυτα αυτή την χυδαιότητα. Το κάνω, μάλιστα, σήμερα που είναι και η γενέθλιος ημέρα του ποιητή. Αλλιώς, ακολουθώντας πάντα την Ιδιωτική μου Οδό θα τον ξεσκεπάσω πανηγυρικά, με όλες τις νόμιμες συνέπειες. Η σελίδα φυσικά δεν σταμάτησε, και ο κύριος Ανδριόπουλος πήγε τις προάλλες στη Δίωξη. «Αντέδρασα σε αυτή την πρωτοφανή ασχήμια με μήνυση την οποία υπέβαλα στην Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος» μου λέει. «Στις 6 Φεβρουαρίου 2016, ολοκλήρωσα τις νομικές ενέργειες και το θέμα παραπέμφθηκε στην Ελληνική Δικαιοσύνη. Εγώ έκανα το χρέος μου. Η Δικαιοσύνη ας αποφανθεί. Από κει και πέρα, το ουσιώδες είναι τούτο το ερώτημα: Νομιμοποιείται ο οιοσδήποτε, στο όνομα της ελευθερίας του λόγου, να χρησιμοποιεί ασύδοτα ένα οποιοδήποτε όνομα – όχι του Ελύτη, του κάθε ανθρώπου – χωρίς καμία αφορμή, έτσι για να σπάει πλάκα; Και μάλιστα αυτό να μην έχει σταματημό; Είδα, με θλίψη, ότι στην συγκεκριμένη σελίδα που τρολάρει ανελέητα και καθημερινά τον Ελύτη, κάνουν like άνθρωποι εγγράμματοι, διδάκτορες και πάντως όχι τυχαίοι. Τους …εξιτάρει αυτή η πρακτική; Πώς θα τους φαινότανε να τους κάνει κάποιος κάτι αντίστοιχο; Ή στον Ελύτη επιτρέπεται επειδή είναι νεκρός; Φευ!» ΥΓ. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι η Δίωξη θα κρίνει πως πρόκειται περί ποινικού εγκλήματος η δημιουργία χιουμοριστικών meme και το απεύχομαι πραγματικά. Παρότι όμως διαφωνώ κάθετα με την πράξη του κυρίου Ανδριόπουλου και ελπίζω πως θα πέσει στο κενό, βρίσκω κάπως συγκινητικό, αν και υπερβολικά αχρείαστο, το νοιάξιμό του για τον ποιητή και την υστεροφημία του. Πηγή:www.lifo.gr
Και γιατί παρακαλώ μήνυση; Θα αργήσει να εκδικαστεί με τη χρονοβόρα τακτική και διαδικασία των ελληνικών δικαστηρίων. Οπότε ο… πλακατζής (που δεν κάνει, βέβαια, καθόλου πλάκα, μια χαρά σοβαρός είναι ο άνθρωπος), θα συνεχίζει να σατιρίζει τον ποιητή. Αυτό σημαίνει, πέρα από τη κολόβωση του υπερτροφικού κύρους που απέκτησε (“ως μη έδει”) ο Οδυσσέας Αλεπουδέλης ανάμεσα σε ένα λαό σφόδρα πατριωτικό, κολλημένο με την έννοια του ΄Εθνους και υποτίμηση της αξίας (απαξίωση) του Νόμπελ, το οποίο ως γνωστόν απονέμεται απολύτως… αξιοκρατικά!
Στην πυρά να ριχθεί λέμε εμείς, εδώ και τώρα, ο ασεβής και ζηλόφθων, που τόλμησε να κατα-κρίνει την ποίηση του Ελύτη. Κατ ευθείαν στη…φλεγόμενη κάμινο. Τώρα.
Τί χώρα! Είχαμε παλιότερα την καταδίκη του Παστίτσιου που έβγαλε στη “σέντρα” τις γελοίες, εθνικιστικές και τουρκοφάγες προφητείες του Παϊσιου! Λίγο καιρό πριν, ο εισαγγελέας στο Ρέθυμνο άσκησε δίωξη σε ξένο ιστορικό, γιατί προέβη σε …ιστορικές κρίσεις για την αντίσταση των Κρητικών εναντίον των Ναζί !. Τώρα έχουμε και τον άλλο Νεο-΄Ελληνα πατριωταρά, που στέλνει κι αυτός στον εισαγγελέα έναν κάτοχο ιστοσελίδας, γιατί τόλμησε, λέει, να σατιρίσει τον ποιητή του… ελληνικού Αιγαίου! Ούτε “ευαγγέλιο” να ήταν τα ποιήματα του μακαρίτη.
Πάντως, εντελώς υποκριτική μοιάζει να είναι και η άποψη του συντάκτη του παραπάνω άρθρου του κυρίου ΄Αρη Δημοκίδη ,ο οποίος… διαφωνεί μεν με τη μήνυση, αλλά συμφωνεί απολύτως με το μηνυτή. Γι΄αυτό «σφάζει με το μπαμπάκι» τον πολύ σοβαρό, επαναλαμβάνουμε (και μπράβο του) υπεύθυνο της σελίδας, που τα «χώνει» (δικαίως) στον Ελύτη.
Γράφαμε για τον βραβευμένο με Νόμπελ ποιητή Οδυσσέα Ελύτη ,αλλά και τον επίσης Νομπελίστα Γιώργο Σεφέρη:
21/9/2010
Σα σήμερα, το 1971, πέθανε ο διπλωμάτης-ποιητής Γιώργος Σεφέρης,που πήρε και βραβείο (σκοπιμότητας) Νόμπελ. Οι δύο “μεγάλοι” (τελευταία) ποιητές της Ελλάδας ,Σεφέρης, Ελύτης,δε φαίνεται να ήταν και οι καλύτεροι ,για να τιμηθούν με Νόμπελ. Για παράδειγμα, η ποίηση του Γιάννη Ρίτσου υπήρξε και επική και ρομαντική και περιγραφική και οπωσδήποτε περισσότερο μεστωμένη νοηματικά και ιδεολογικά. Και ήταν και πολυγραφότατος. (Εκείνο για το οποίο μπορεί κανείς να κατηγορήσει το Ρίτσο είναι πως στα τελευταία του, κάπου… «σαλτάρισε». Είχε πάρει “σβάρνα” εφημερίδες και περιοδικά (ακόμα και στην Απογευματινή πήγε), για να του δημοσιεύσουν ποιήματά του. Το ίδιο που κάνει εδώ και καιρό και ο Μίκης Θεοδωράκης, με τους τραγουδιστές, τις εκδηλώσεις και τα ΜΜΕ. Τι να πει κανείς…).
Ο Σεφέρης και ο Ελύτης ήταν ως γνωστό και καραδεξιοί και άνθρωποι της καθεστωτικής διαπλοκής. Ο Σεφέρης χρειάστηκε να περάσουν δύο χρόνια (1969),για να δημοσιεύσει την περίφημε ΔΗΛΩΣΗ κατά των συνταγματαρχών. Του Ελύτη, ποτέ «δεν ίδρωνε το αυτί» για τέτοια.(σ.σ. Ο στρατάρχης Παπάγος, αρχηγός του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΥ και πρωθυπουργός, είχε ο ίδιος διορίσει τον Οδυσσέα Αλεπουδέλη στο προπαγανδιστικό ραδιόφωνο Ε.Ι.Ρ). Σε κάποιες εκλογές μάλιστα (δε θυμάμαι πια πότε), τον είδα να είναι τυλιγμένος με μια σημαία της Ν.Δ στο παλιό ζαχαροπλαστείο Ντούλτσε, δίπλα στο Αγ. Διονύσιο τον Αεροπαγίτη. Και τα Νόμπελ φυσικά που πήρανε και οι δύο, “προϊόντα” καθεστωτικής συναλλαγής ήταν.
Ας είμαστε ειλικρινείς.
3-5-2012
” Έντονα αντέδρασε η Ιουλίτα Ηλιοπούλου στη διαφήμιση της ΝΔ που εμφανίζει τον μεγάλο Ελληνα ποιητή, όπως αποκάλυψε η εκπομπή του Νίκου Ευαγγελάτου “ΣΚΑΙ στις 8”.Την έντονη αντίδραση της συντρόφου του Οδυσσέα Ελύτη, Ιουλίτας Ηλιοπούλου προκάλεσε η διαφήμιση της ΝΔ όπου εμφανίζεται ο μεγάλος Ελληνας ποιητής.
Η κα Ηλιοπούλου ζητεί την άμεση απόσυρση του σποτ και εκφράζει τη λύπη της που είδε φωτογραφία του Οδυσσέα Ελύτη και να χρησιμοποιείται απόσπασμα απο ποίημά του.
Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου, που έχει την ευθύνη για το έργο του ποιητή, αναφέρει «Η ποίηση, το ήθος και η σκέψη του Ελύτη αποτελούν εθνικό κεφάλαιο υψίστης σημασίας και όχι ιδιοκτησία κανενός κόμματος. Ας δείξουμε σεβασμό». Και μνημονεύει τον στίχο: «Την οργή των νεκρών να φοβάστε και των βράχων τ’ αγάλματα!».(ΜΜΕ)
Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου… «δεν δικαιούται δια να ομιλή» .Γνώριζε πολύ καλά πως ο σύντροφός της ποιητής ήταν οπαδός της Ν.Δ και μάλιστα θαυμαστής του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Τώρα θυμήθηκε να διαφυλάξει τη μνήμη-φήμη του, κάτι που δεν έκανε ούτε ο ίδιος;
Γράφαμε στις 18-10-2011:
«Ενα συνέδριο στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών φώτισε αυτές τις ημέρες το έργο του.
Το απόσπασμα από τον λόγο του νομπελίστα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη (από την ομιλία του στη Στοκχόλμη κατά την απονομή του Νομπέλ Λογοτεχνίας το 1979) επικαλέστηκε ο καθηγητής Γιώργος Μπαμπινιώτης στην εισήγησή του «Η γλώσσα στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη», που δόθηκε στο πλαίσιο του διήμερου συνεδρίου για την «Ευέλικτη ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη» στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών» (ΜΜΕ).
Είχε «χεσμένη τη φωλιά του» ο ποιητής με τις μπλε σημαίες της Ν.Δημοκρατίας που τυλιγόταν στο Κολωνάκι παραμονές εκλογών, έβαλαν και τον Μπαμπινιώτη να…ξεφωνίσει λόγο,»ήρθε και έδεσε το γλυκό».
Η σύντροφος του ποιητή Ιουλίτα Ηλιοπούλου δεν μπορεί να κρατήσει ισορροπίες και να μην εκθέτει το έργο του Ελύτη περισσότερο με τέτοιες …κακές παρέες που κάνει;