ΝΕΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ

1. ΦΟΥΡΙΑ ΝΕΟ-ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟ-ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ
2.  “ΒΡΕΧΙΤ”. Ο ΕΦΙΑΛΤΗΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ.  ΝΑΙ ΣΤΟ “ΝΑΙ”
3. ΠΑΝΟΣ ΚΑΜΜΕΝΟΣ. “ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΞΩ” ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΥ.
4. ΕΓΙΝΑΝ…ΤΟΥΡΚΟΙ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΜΕ ΜΙΑ ΦΡΑΣΗ ΓΕΡΜΑΝΟΥ.
1. Περί συνέχειας  και ασυνέχειας των Ελλήνων
Indymedia,
Περί συνέχειας και ασυνέχειας των Ελλήνων (Αντίλογος στον Φαλμεράϋερ και στη θεωρία των βορείων Αρίων)

Η σύγχρονη έρευνα δεν αποδέχεται ότι οι μεταναστεύσεις των λαών ή και οι πολεμικές εισβολές τους σε άλλες χώρες, επέφεραν ουσιώδεις αλλαγές στο ανθρωπολογικό υπόβαθρο των ήδη εγκαταστημένων πληθυσμών. Ακόμα και οι μαζικές γενοκτονίες της σύγχρονης εποχής από τα “πολιτισμένα” έθνη, με τα μέσα που διέθεταν, δεν είχαν απόλυτη επιτυχία παρά μόνον στις περιοχές του εύκρατου κλίματος όπου έγιναν μαζικοί αποικισμοί. Στην Ελλάδα κατά τον μεσαίωνα δεν έγιναν τέτοιοι αποικισμοί, και όλες οι ανθρωπολογικές και γενετικές έρευνες δεν επιβεβαιώνουν την ύπαρξη βορειότερων ανθρωπολογικών τύπων εδώ σε αξιόλογα ποσοστά, είτε “άριας”, είτε σλαβικής, είτε ακόμα αλβανικής προέλευσης. Υπήρξαν εισβολές και εγκαταστάσεις Αβαροσλάβων στην ηπειρωτική Ελλάδα στο τέλος του 6ου και στις αρχές του 7ου αιώνα, αλλά αυτές είχαν περισσότερο σαν αποτέλεσμα την ενσωμάτωση γηγενών πληθυσμών στους εισβολείς, κυρίως με τη θέλησή τους, αφού είχαν εξεγερθεί κατά της βυζαντινής εξουσίας για λόγους κοινωνικοοικονομικής ή θρησκευτικής καταπίεσης. Ανάλογη ενσωμάτωση ελληνικών πληθυσμών στους Αλβανούς εισβολείς ή εποίκους παρατηρείται σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδας μετά το 13ο αιώνα.
Η συνέχεια του ελληνικού έθνους δεν διακόπηκε στη διάρκεια του μεσαίωνα αν και υπήρξαν ορισμένες επιμέρους τομές ή ρωγμές οφειλόμενες στην βίαιη επιβολή του χριστιανισμού στην Ελλάδα και στις παραπάνω εισβολές. Μέσα απ’ αυτές τις τομές άρχισε να διαμορφώνεται το νέο ελληνικό έθνος από τον 7ο αιώνα, σε διαρκή αντιπαράθεση και σύνθεση με τους εισβολείς, αλλά κυρίως σε αντιπαράθεση με τους Άραβες κατακτητές της Ανατολής, και σε πνευματική αντιπαράθεση με τη Δυτική εκκλησία· αργότερα σε αντιπαράθεση με τη δυτική στρατιωτική ισχύ και εμπορική διείσδυση, και τέλος με τους Τούρκους. Το έθνος αυτό συνδιαμορφωνόταν με το κοινό όργανο επικοινωνίας και αυτοσυνείδησης, την μεσαιωνική κοινή δημώδη ελληνική γλώσσα, πρώτη φάση της νεοελληνικής, και σε απόσταση από την γλώσσα των “από πάνω”, την κοινή αλεξανδρινή και σε λίγο αττικίζουσα. Οι “από πάνω” ήταν “Ρωμαίοι” και όλο και πιο συχνά από τον 11ο αιώνα Έλληνες. Οι “από πάνω” ήταν Γραικοί· έως ότου και οι τρεις αυτές ονομασίες έγιναν ταυτόσημες.
ΑΡΧΕΙΟ DJVU, ~  10MB:
Γεράσιμος Σκλαβούνος-Περί συνέχειας και ασυνέχειας των Ελλήνων (Αντίλογος στον Φαλμεράϋερ και στη θεωρία των βορείων Αρίων)-Γόρδιος (2008)

 Κατ΄ αρχήν,  να διευκρινίσουμε πως ο συντάκτης του παραπάνω κειμένου, δεν είναι ιστορικός, όπως διαπιστώσαμε  στο Google  με μια γρήγορη ματιά. Αλλιώς (εκτός των άλλων), δε θα τολμούσε να γράψει την ανιστόρητη ανοησία πως

“Η σύγχρονη έρευνα δεν αποδέχεται ότι οι μεταναστεύσεις των λαών ή και οι πολεμικές εισβολές τους σε άλλες χώρες, επέφεραν ουσιώδεις αλλαγές στο ανθρωπολογικό υπόβαθρο των ήδη εγκαταστημένων πληθυσμών”

Και ποια είναι αυτή η σύγχρονη έρευνα, αδερφέ; Να μας πεις κάποια ονόματα;  Συλλήβδην η έρευνα, ή κάποιοι με τα εθνικιστικά τους μυαλά  στα… κάγκελα,  ισχυρίζονται αυτό που γράφεις;

 Αν, λοιπόν,  μιλάμε για το ίδιο άτομο, γράφει  στο βιογραφικό του:

“Ο Γεράσιμος Σκλαβούνος γεννήθηκε στην Παραμυθιά Θεσπρωτίας το 1947. Μεγάλωσε στην Ηγουμενίτσα, το Αργοστόλι και τα Γιάννενα, και μετά 43 χρόνια προσωρινής διαμονής στην Αθήνα, τώρα έχει επιστρέψει στα Γιάννενα. Είναι πολεοδόμος-χωροτάκτης, μηχανικός και γεωγράφος.”

Να εξηγούμαστε. Η Ιστορία δεν είναι… παλλακίδα ή καλντεριμιντζού, για να την “καβαλάει” (και μάλιστα “φτηνά”)  ο καθένας πολιτικός μηχανικός. Ούτε η συγγραφή και η ιστορική κρίση ενδείκνυνται  για χόμπι.  ΄Οπως ο ιστορικός δε χτίζει επίσης  σπίτια ούτε σηκώνει γέφυρες. Σκέτη καταστροφή! (Πότε θα μάθουμε σ ΄αυτό τον τόπο να μην είναι ο καθένας… ό,τι δηλώσει; ) Πάει αυτό.

Το θέμα της συνέχειας ή ασυνέχειας των αρχαίων και των νέων Ελλήνων είναι τεράστιο και έχουν ασχοληθεί αξιόλογοι ερευνητές ιστορικοί όλων των εποχών. Μεταξύ αυτών, παλιότερα,  ο Φαλμεράυερ και ο δικός μας εδώ Παπαρρηγόπουλος. Στρατευμένοι και  οι δυο ιστορικοί, είδαν το θέμα εθνικιστικά, οπότε τους  “αγνοούμε”  αμφοτέρους.

Πολλοί εθνικιστές και Ναζί επίσης ανθρωπολόγοι,΄Ελληνες και ξένοι (π.χ ΄Αρης Πουλιανός) έβγαλαν ομοίω ς μπόλικη εθνικιστική ανοησία σε υποτιθέμενες επιστημονικές έρευνες, που και πάλι δεν αξίζει να ασχοληθεί σοβαρά  κανείς με τις απόψεις τους. Δε θα μπούμε σε μια διαδικασία στείρας αντιπαράθεσης που ο συνετός, ιστορικός λόγος ,  δεν έχει θέση.

Οι πλειοψηφία των αστράτευτων και  μη καθεστωτικών ιστορικών για το θέμα της συνέχειας ή ασυνέχειας της ελληνικής “φυλής” είναι περίπου τούτη:    Αμιγείς φυλές δεν υπάρχουν σήμερα. Ούτε καθαρά “έθνη”. Οι μετοικήσεις, οι μεταναστεύσεις, οι συμμείξεις-επιμειξίες  ήταν τέτοιας έκτασης ανά τους αιώνες και απανταχού της γης, που δεν μπορούμε να μιλάμε πλέον για “καθαρές” ή μη φυλές. ΄Αλλωστε, ελάχιστα ενδιαφέρει ένα τέτοιο ζήτημα το νοήμονα άνθρωπο σήμερα .Αφορά και “καίει” μόνο του Ναζί και τους εθνικιστές. Εμάς καθόλου.

Το “αίμα¨, λοιπόν, εξαιρείται, δεν είναι μέσα στα στοιχεία εκείνα που συνθέτουν την έννοια του ΄Εθνους. Η γλώσσα, όμως,  είναι βασικός κρίκος που ενώνει ένα νεότερο λαό με έναν πιο παλιό.

Και φυσικά η ελληνική γλώσσα διαθέτει αυτή τη συνέχεια, η οποία δικόπηκε επί αιώνες στις περισσότερες περιοχές της  χώρας μας, όπως την ξέρουμε σήμερα γεωγραφικά από τη Θρακική Ορεστιάδα ως το Κρητικό Μύρτος.  Μέχρι και τον 7ο αιώνα,  στο “θέμα” της πρωτο-Βυζαντινής  Ελλάδας, επικρατούσε η  λατινική γλώσσα. Μόνο νότια, στα ισχυρά , αρχαία, ελληνικά κέντρα (Κόρινθος, Αθήνα, Θήβα) κατίσχυε η ελληνική της λατινικής (Δες και Νικ. Αδαμόπουλος: “Ο εκλατινισμός της “Ευρώπης” Βαλκανικής”, Dreyfus, 1994). Η  πραγματική στροφή στην ελληνική γλώσσα ,ξεκίνησε στo  Βυζάντιο μετά τον 7ο αιώνα .

΄Οσον αφορά το θέμα του  ολοσχερούς εκσλαβισμού του ελληνικού πληθυσμού (“εσλαυώθη πάσα η χώρα”) του Φαρμεράυερ, φυσικά και δεν έχει καμιά βάση. Παντελώς η χώρα δεν κατακτήθηκε -κατοικήθηκε από τους Σλαύους.(Σλάβους-Σκλάβους. Από εκεί και το “Σκλαβούνος”).  Αλλά, ούτε και οι εθνικιστικές αντικρούσεις του “ιστορικού τους έθνους” Κ. Παπαρρηγόπυλου έχουν κι αυτές όλες, τουλάχιστον, ιστορική-λογική βάση.

Η πληθυσμιακή, αλλά και η φυλετική ισορροπία σίγουρα διαταράχτηκαν στην Ελλάδα στη διάρκεια των αιώνων. Να σημειώσουμε μια σημαντική στα νεότερα χρόνια: Καταλυτικής σημασίας ήταν η επιμειξία που επέβαλε η Πύλη στην Πελοπόννησο μετά τα Ορλωφικά.  Οι Ρώσσοι εγκατέλειψαν στην τύχη τους  τους Ραγιάδες  στον ξεσηκωμό εκείνο και ο Σουλτάνος κατέσφαξε σχεδόν σύμπαντα τον άρρενα πληθυσμό του Μωριά. Η μετοίκηση βόρειων, κυρίως από ΄Αλβανία, ΄Ηπειρο και Βουλγαρία,  (Βλαχο-Σλάβικες  φυλές)  κρίθηκε απαραίτητη από την Πύλη και πραγματοποιήθηκε τα αμέσως επόμενα χρόνια.

Μέχρι σήμερα,  πολλά από τα τοπωνύμια, αλλά και λέξεις- φράσεις  της Πελοποννήσου έχουν σλαβική προέλευση. Πχ. Καμπενίτσα, Ρουνίτσα, Δραγόι Λυ(ι)σέρνα, Βερβίτσα, Ζούρτσα . Περιοχές στη ευρύτερη περιοχή της Ανδρίτσαινας.

Ας σοβαρευτούμε κι ας προσγειωθούμε,λοιπόν. Δεν είναι συμπεριφορές συνετού ανθρώπου  οι εμμονές και τα κολλήματα σε γενεαλογικά δέντρα και “αριστοκρατικές” καταγωγές.  Ο γράφων,  για παράδειγμα, από τη μεριά μιας γιαγιάς έχει και τέτοιο “βόρειο ,βλαχοσλάβικο αίμα”, που λέγαμε, μαζί με ιταλικό από έναν παππού και πιθανότητα  ελληνικό από τους υπόλοιπους δύο. Και όχι μόνο δεν ντρέπεται για την πασιφανή επιμειξία του, αλλά σεμνύνεται γι΄αυτή.

 Οι  Νεο-έλληνες  κουβαλάμε  στο “αίμα” μας την απόδειξη πως δεν είμαστε απευθείας απόγονοι του… Περικλή. Είμαστε ΄Ελληνες,  πάντως, με τα δεδομένα της εθνογραφίας, των άλλων συναφών επιστημών  και των αρχών του διεθνούς δικαίου. Κάποτε (επιτέλους!) θα σταματήσουν κι αυτά να ισχύουν.

Κληρονόμοι, λοιπόν, μιας τεράστιας αρχαίας ελληνικής κληρονομιάς και πρωτίστως της γλωσσικής. Αυτό αρκεί και περισσεύει. Ας βολευτούν μ΄αυτό οι μη… σηκώνοντες μύγα στο σπαθί τους περί της καθάριας αρχαιο-ελληνικής τους καταγωγής.  Κουλάρετε, κάποι συν-΄Ελληνες!

 

2. ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΗ Η ΧΩΡΑ ΕΝΤΟΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
250 Βρετανοί καλλιτέχνες κατά του Brexit: Κίρα Νάιτλι, Τζουντ Λο…
250 Βρετανοί καλλιτέχνες κατά του Brexit: Κίρα Νάιτλι, Τζουντ Λο... [λίστα]
Ανοικτή επιστολή προς τους Βρετανούς, υπογράφουν 250 άνθρωποι της Τέχνης, προειδοποιώντας τους για τα δεινά ενός ενδεχόμενου Brexit.
Οι καλλιτέχνες καλούν τους Βρετανούς να ψηφίσουν υπέρ της παραμονής της χώρας τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η Κίρα Νάιτλι και η Ελενα Μπόναμ Κάρτερ, είναι ανάμεσα σε αυτούς που υπογράφουν την επιστολή που δημοσιεύει ο Guardian.

φωτογραφία Τhe Guardian 

Το κείμενο υποστηρίζουν 250 στο σύνολο καλλιτέχνες, οι Ντόμινικ Γουέστ, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Τσιουέτελ Ετζίοφορ, Παλόμα Φέιθ, η σχεδιάστρια Βιβιέν Γουέστγουντ, το συγκρότημα των Pulp και ο συγγραφέας Τζον Λε Καρέ,  οι οποίοι προειδοποιούν ότι η Βρετανία θα μείνει στο περιθώριο, εάν οι Βρετανοί αποφασίσουν ένα Brexit στο δημοψήφισμα της 23ης Ιουνίου.

«Η Βρετανία δεν είναι μόνο ισχυρότερη εντός της Ευρώπης, είναι πιο ευρηματική, πιο δημιουργική και η παγκόσμια επιτυχία μας στη δημιουργικότητα, θα αποδυναμωθεί σημαντικά, εάν αποχωρήσουμε», τονίζουν.

Ορισμένοι από τους ηθοποιούς που υπογράφουν έχουν συμμετάσχει στα μεγαλύτερα μπλοκ μπάστερ, κάτι που δεν θα γινότανε, εάν η χώρα δεν ήτανε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, υποστηρίζουν.

Πρόκειται για μία επίσημη εκστρατεία υπέρ του «ναι» στην στην οποία η κυβέρνηση συμμετέχει ενεργά. Τα στοιχεία που παραθέτουν είναι πολιτικά και οικονομικά, μεταξύ των οποίων και όσα έχει αναφέρει ο πρόεδρος των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα, αλλά και η Τράπεζα της Αγγλίας, προειδοποιώντας σχετικά με τις οικονομικές παγίδες, ενός Brexit.

Ας μη γυρίσουν πίσω το ρολόι της Ιστορίας  εκεί στη “Γηραιά Αλβιώνα” .Στον άκρατο  εθνικισμό, που εξέθρεψε μπόλικο η Μεγάλη Βρετανία στους αιώνες.

 Η  Ενωμένη Ευρώπη  (αλλά σωστά ενωμένη και χωρίς διαφορετικές “ταχύτητες”) είναι ράπισμα στους εθνικισμούς, την τύφλα, το φασισμό, ΤΟ “ΜΕΣΑΙΩΝΑ”.  Ας  χτίσουμε τη νέα ΠΑΤΡΙΔΑ  για τα παιδιά μας.

ΟΙ ΗΠΕ (ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ ΕΥΡΩΠΗΣ) είναι το μέλλον της Γηραιάς Ηπείρου.  Αλλά και Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ  ΣΕ ΕΝΑ “ΕΘΝΟΣ” η  μόνη λύση για να επιβιώσει ο πλανήτης.

Δε θέλουμε έθνη και κράτη. Θέλουμε ανθρωποκεντρικές, ελεύθερες, ανεξάρτητες, αυτάρκεις κοινωνίες. Και είμαστε εδώ να αγωνιστούμε  γι΄αυτό.

3. Mε τιμές αρχηγού κράτους υποδέχτηκε το Πεντάγωνο την εικόνα της Παναγίας Σουμελά!
Φωτογραφία: sooc

Με τιμές Αρχηγού Κράτους έγινε στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας η υποδοχή της ιεράς εικόνας της Παναγίας Σουμελά, η οποία θα παραμείνει επί τριημέρου στον ιερό ναό της Παναγίας της Παντάνασσας του στρατοπέδου.

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που διοργανώνει το υπουργείο με αφορμή την 97η επέτειο της γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού και των Αρμενίων προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στους πολίτες να προσκυνήσουν το σύμβολο του Ποντιακού Ελληνισμού.

Είναι η πρώτη φορά που η ιερά εικόνα της Προστάτιδος των απανταχού Ποντίων γενικότερα σε στρατόπεδο των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. «Η Κυρία Θεοτόκος είναι διαχρονικώς στενά συνδεδεμένη με τον Ελληνικό Λαό και τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, των οποίων είναι η Προστάτις», παρατήρησε ο εκπρόσωπος του Μητροπολίτη Βεροίας και Καμπανίας στην πνευματική περιοχή του οποίου υπάγεται η ιερά μονή της Παναγίας Σουμελά. «Η Ιερά Εικόνα της Παναγίας Σουμελά έρχεται στην Αθήνα για να τονώσει την πίστη μας. Έρχεται στην Αθήνα ως η μάνα όλων των ευλαβών πιστών που θα την τιμήσουν και θα την προσκυνήσουν», ανέφερε στο σύντομο χαιρετισμό του ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Πάνος Καμμένος.

Παράλληλα, ευχαρίστησε την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ποντιακών Σωματείων γιατί «με το έργο και τους αγώνες τους διατηρούν ζωντανή τη μνήμη 353.000 θυμάτων της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού». Τέλος, ευχαρίστησε για την παρουσία τους, τους αδελφούς Αρμενίους.

Πρώτη με προτροπή του κ. Καμμένου προσκύνησε την ιερά εικόνα η ηλικιωμένη Ελισάβετ Αλεξανδρίδου Πόντια στην καταγωγή, η οποία θα είναι μεταξύ των Ποντίων που θα τιμηθούν στην αυριανή επετειακή εκδήλωση Μνήμης στους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Στην τελετή παραβρέθηκε σύσσωμη η πολιτική και η στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας, εκπρόσωποι όλων των πολιτικών κομμάτων, ο πρόεδρος Γεώργιος Τανιμανίδης και το διοικητικό συμβούλιο της Πανελληνίου Ομοσπονδίας Ποντιακών Οργανώσεων.

Στην επίσημη υποδοχή της ιεράς εικόνας συμμετείχε επίσης άγημα της προεδρικής φρουράς με την παραδοσιακή ποντιακή φορεσιά. Το κοινό θα μπορεί να προσέλθει στο υπουργείο για να προσκυνήσει την ιερά εικόνα από τη λεγόμενη «Πύλη Ανωτάτων» επί της λεωφόρου Μεσογείων και σε απόσταση 100 περίπου μέτρων από την κυρία είσοδο του «Στρατοπέδου Παπάγου».

Προηγήθηκε φέτος  το…άγιο φως που κι αυτό το υποδεχτήκανε με τιμές… αυτοκράτορα. Τώρα, σειρά είχε  η εικόνα  της Παναγίας  Σουμελά σε εκδήλωση στο “Πεντάγωνο”….χοροστατούντος του ακροδεξιού υπουργού ΄Αμυνας.

 Και όλα αυτά επί διακυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ  . “Πού΄ σαι νιότη που έδειχνες…”!

 

4. Την οργή της Τουρκίας προκαλεί η φράση του απεσταλμένου της Ε.Ε. «ξεκινήσαμε σαν Γερμανοί, τελειώσαμε σαν Τούρκοι» «Πρέπει να εξηγήσει στο τουρκικό έθνος τι εννοούσε”

 

 Την οργή της Τουρκίας προκαλεί η φράση του απεσταλμένου της Ε.Ε. «ξεκινήσαμε σαν Γερμανοί, τελειώσαμε σαν Τούρκοι»

Την τουρκική οργή προκάλεσε μια φράση που χρησιμοποίησε ο απεσταλμένος της Ε.Ε. στην Άγκυρα, προκειμένου να περιγράψει την κατάσταση σε σχέση με τη συμφωνία Ε.Ε.-Τουρκίας για το προσφυγικό.   Ο Γερμανός ειδικός απεσταλμένος Χανσγέργκ Χάμπερ, χρησιμοποίησε ως απάντηση μια γερμανική γνωστή φράση όταν ρωτήθηκε για την εφαρμογή της συμφωνίας.    «Έχουμε μια έκφραση: Ξεκίνα σαν Τούρκος και τέλειωσε σαν Γερμανός. Στην περίπτωση της απελευθέρωσης θεωρήσεων εισόδου έχει συμβεί το αντίθετο. «Ξεκινήσαμε σαν Γερμανοί και τελειώσαμε σαν Τούρκοι» είπε ο Χανσγέργκ, προκαλώντας την αντίδραση της τουρκικής κυβέρνησης.

Γίνομαι…Τούρκος μερικές φορές με τέτοιο εθνικιστικό ντελίριο, σύνδρομα-ψυχαναγκασμούς- κομπλεξισμούς . Σιγά, μην καταργήσουμε τώρα λέξεις-φράσεις ,παροιμίες, μύθους, ανέκδοτα κ.λπ, που παλιότερα εκφράζανε ή υπονοούσανε μια ιδιότητα, ένα χαρακτηριστικό, μια αρετή ή ένα κουσούρι ανθρώπων  ή  λαών.

Αν είναι όλοι να έχουμε την τούρκικη παραπάνω ευαισθησία,  να αρχίσουμε να εξαφανίζουμε από το λεξιλόγιό μας λέξεις-φράσεις, όπως “αυτά είναι ελληνικά ή κινέζικα για μένα”, “ένας Πόντιος ,ένας Σκωτσέζος…” “ο φλεγματικός Εγγλέζος”  και…δε συμμαζεύεται.

Το χιούμορ και ο αυτοσαρκασμός είναι αρετές. Αντίθετα, ο εθνικισμός και ο στείρος πατριωτισμός, οδηγούν σε γελοιότητες και  καθιστούν  τους ανθρώπους γραφικούς.