“ΠΑΡΕΛΑΣΗ” ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΕΠΩΝΥΜΩΝ … ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ,ΕΠ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ ΤΟΥ “ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗ ΤΗΣ ΧΟΥΝΤΑΣ”, ΣΤΑΜΑΤΗ ΚΟΚΟΤΑ

Πέθανε ο Σταμάτης Κόκοτας σε ηλικία 85 ετών

Ο τραγουδιστής Σταμάτης Κόκοτας

***

Ρεμάλι ήταν και τούτος.  Ρεμάλι, όπως και δεκάδες άλλοι “καλλιτέχναι” της εποχής εκείνης,  που τους έκανε  «επώνυμους» και “χρυσούς” η Χούντα,  ως αντάλλαγμα  για τη  στήριξη και των άλλων υπηρεσιών τους   στην…Εθνοσωτήριον Επανάστασιν.

΄Ενας απ΄αυτούς  (και πρωτοπόρος)  ήταν  ο   Σταμάτης Κόκοτας.   Μαζί με τον Τόλη Βοσκόπουλο, ήταν  τα «βαριά ονόματα» και πολυχαϊδεμένα παιδιά της δικτατορίας. (Και της “νύχτας”). Με τις…βελουδένιες τους φωνές  σκέπαζαν τις κραυγές  των κρατουμένων αντιστασιακών από   τους  βασανισμούς και  τα μαρτύρια στα κολαστήρια της  ΕΣΑ και στους τόπους εξορίας.

 ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΩΝ «ΤΕΧΝΩΝ» (αλλά και των “Γραμμάτων”) με τη στάση τους και την προσχώρησή τους στις γραμμές των στρατιωτικών,  περνούσαν το μήνυμα μέσα κι έξω από την Ελλάδα πως όλα έχουν καλώς στη χώρα  και πως όσα διέδιδαν οι εχθροί  της «Επαναστάσεως»   ήταν μαύρη προπαγάνδα. Πώς νομίζετε κράτησε, σχεδόν,  7 χρόνια η Χούντα των Συνταγματαρχών χωρίς τις γερές πλάτες των κατάπτυστων αυτών ονομάτων , ειδικά στο χώρο του θεάτρου-κινηματογράφου και του τραγουδιού   από το 1967 ως το 1974;

Για να  τους παραδώσουμε στις γενιές που έρχονται και  να ντρέπονται οι απόγονοί τους,  εκ-παρα-θέτουμε  τα ονόματά τους (και δεν είναι οι μόνοι) από το  μπλοκ   του

                                                                 allou-fun-marx   

στο παρακάτω κείμενο:

 

 

Οι επώνυμοι

Η πρώτη επέτειος του πραξικοπήματος γιορτάστηκε «δόξη και τιμή» με ειδική φιέστα στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Ήταν εκεί όλοι οι προσκυνημένοι καλλιτέχνες πρώτης, δεύτερης και τρίτης γραμμής που (όσοι θυμούνται) προκαλούσαν θλίψη στην κοινή, αντιδικτατορική, γνώμη. Δεν βλάπτει να θυμόμαστε (αντιθέτως, βλάπτει να ξεχνάμε) και να σημειώσουμε πως τίποτα δεν τους δικαιολογεί, ούτε αν φοβήθηκαν, ούτε αν εκβιάστηκαν, ούτε φυσικά αν τους άρεσε να γλείφουν τους ισχυρούς:
Παρουσιαστής του προγράμματος ο πολύς Γιώργος Οικονομίδης.

Διευθυντές της ορχήστρας του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας οι κ.κ. Γιώργος Κατσαρός, Κώστας Κλάβας, Τάκης Αθηναίος, Τάκης Μωράκης και Ανδρέας Χατζηαποστόλου.

Τραγουδιστές και ηθοποιοί που έπαιξαν σε εθνικοχουντικά σκετς: Ρένα Βλαχοπούλου, Φώτης Δήμας, Μαρινέλλα, Γιάννης Βογιατζής, Κώστα Βουτσάς, Γιάννης Πουλόπουλος, Νινή Τζάνετ, Νίκος Σταυρίδης, Ντίνος Ηλιόπουλος, Σώτος Παναγόπουλος, Τρίο Γκρέκο, Νάντια Κωνσταντοπούλου, Ρένα Ντορ, Τζένη Βάνου, Σταμάτης Κόκοτας, Βίκυ Μοσχολιού, Τώνης Μαρούδας, Γιώργος Ζαμπέτας και ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης με το γνωστό… Βατερλό του.

Για το τελευταίο, όσοι δεν γνωρίζουν, ας πληροφορηθούν: Σε επιστολή του Μίκη Θεοδωράκη προς τον Μπιθικώτση, η οποία δημοσιεύτηκε στο όργανο της χούντας «Ελεύθερος Κόσμος» του Σάββα Κωνσταντόπουλου στις 16 Νοεμβρίου 1967, ο συνθέτης γράφει:

«Γρηγόρη.

Διάβασα με κατάπληξη ότι πρόκειται να τραγουδήσεις στα “Δειλινά” τον “Υμνο της Επαναστάσεως”. Νομίζω ότι είσαι αρκετά μεγάλος για να καταλαβαίνεις τι πρόκειται να κάνεις. Πόσες ευθύνες επωμίζεσαι και σε τι σοβαρούς κινδύνους μπαίνεις. Κάθισε σπίτι σου με αξιοπρέπεια. Μην γκρεμίζεις με μια κλωτσιά αυτό που χτίσαμε μαζί τόσα χρόνια. Μην ακούς τους κερδοσκόπους και τους προσκυνημένους. Μη ρίχνεις στο βούρκο το όνομά σου και το όνομα των παιδιών σου, που σε λίγο θα ντρέπονται για σένα. Κάνε τον άρρωστο. Φύγε για το εξωτερικό. Εκεί μπορείς ν’ αρχίσεις μια καινούργια καριέρα. Η Μελίνα σε περιμένει. Γιατί αν εσύ ο Μπιθικώτσης, το πρωτοπαλίκαρο του Θεοδωράκη, γίνεις επίσημος τραγουδιστής της Δικτατορίας τραγουδώντας αυτό το άθλιο κατασκεύασμα θα πρέπει να ξέρεις ότι θα γίνεις ο πιο αχάριστος και τιποτένιος προδότης που γέννησε ο Λαός μας. Στο όνομα της φιλίας μας και για χάρη της γυναίκας σου, των παιδιών σου και όλων των αμέτρητων φίλων μας, σε ικετεύω να μ’ ακούσεις για τελευταία φορά. Μετά την Πέμπτη θα είναι αργά. Πάρα πολύ αργά.(Υπογραφή: Μίκης Θεοδωράκης)

Αθήναι, Ιούλιος 1967».

Ο τραγουδιστής της «Ρωμιοσύνης» και του «Αξιον Εστί», εκτός από Ρίτσο και Ελύτη, αξιώθηκε τελικά να τραγουδήσει και… Ηλία Καραμανέα, κονφερασιέ και στιχουργό του «Υμνου» της δικτατορίας, σε μουσική του αρχιμουσικού Α. Ρεμούνδου. Την Πέμπτη 13 Ιουλίου 1967 σε μια καλλιτεχνική βραδιά υπό την αιγίδα του Κεντρικού Ραδιοφωνικού Σταθμού Ενόπλων Δυνάμεων, στο κέντρο «Δειλινά» της Γλυφάδας, η Βίκυ Μοσχολιού και ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης τραγούδησαν, σε πρώτη εκτέλεση, τον Υμνο της δικτατορίας:

«Μέσα στ’ Απρίλη τη γιορτή,
το μέλλον χτίζει η νιότη
αγκαλιασμένη, δυνατή,
μ’ εργάτη, αγρότη, φοιτητή
και πρώτο το στρατιώτη…».