“Υπογράφτηκε στην Αθήνα πρακτικό Έτους Ιστορίας Ελλάδας-Ρωσίας – Τι είπε ο Πούτιν για Έλληνες
Το κοινό πρακτικό του προγράμματος του Έτους Ιστορίας Ελλάδας-Ρωσίας υπογράφτηκε σήμερα στην Αθήνα από τους προέδρους των Οργανωτικών Επιτροπών για την πρωτοβουλία του Έτους, καθηγητή ΕΚΠΑ και γενικό γραμματέα του Ιδρύματος της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, Ευάνθη Χατζηβασιλείου και τον βοηθό του Προέδρου της Ρωσίας και πρώην υπουργό Πολιτισμού, Βλάντιμιρ Μεντίνσκι, ο οποίος συνοδευόταν από τον ειδικό εκπρόσωπο του Ρώσου Προέδρου για την Πολιτιστική Συνεργασία, Μικχάιλ Σβύντκοϊ, που είναι και ο συντονιστής για το Έτος από ρωσικής πλευράς.
Στον χαιρετισμό του, ο Ρώσος Πρόεδρος διαμήνυσε :
«Σας χαιρετίζω με αφορμή τα εγκαίνια του έτους Ιστορίας Ρωσίας-Ελλάδας. Η φετινή χρονιά έχει έναν ιδιαίτερο συμβολισμό- ακριβώς δύο αιώνες πριν ο ελληνικός λαός ξεκίνησε τον αγώνα για την ελευθερία της πατρίδας του. Στη χώρα μας, αυτή η επιδίωξη συνάντησε την πιο ειλικρινή ανταπόκριση σε όλα τα στρώματα της κοινωνίας. Εκατοντάδες Ρώσοι εθελοντές πολέμησαν πλάι με Έλληνες πατριώτες μέχρι τη στιγμή που η Ελλάδα απέκτησε την ανεξαρτησία της.»Σήμερα το καθήκον μας είναι να διατηρούμε και να επαυξάνουμε τις καλές παραδόσεις φιλίας και αμοιβαίας βοήθειας, να μεταλαμπαδεύουμε στις νέες γενιές την προσεκτική προσέγγιση προς την κοινή μας ιστορία, να τιμούμε ευλαβικά τα κατορθώματα των ηρώων μας.» Είμαι πεπεισμένος ότι το πλούσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων του Έτους Ιστορίας Ρωσίας-Ελλάδας θα επιτρέψει να θυμηθούμε τα λαμπερά, σημαντικά γεγονότα στο χρονικό των διμερών μας σχέσεων, θα συμβάλλει στην εδραίωση της αλληλοκατανόησης μεταξύ των λαών των χωρών μας. Σας εύχομαι ολόψυχα κάθε επιτυχία και κάθε καλό» αναφέρει χαρακτηριστικά στον χαιρετισμό του ο Ρώσος Πρόεδρος”.
***
Αν η ανθρωπότητα συνεχίζει να βιώνει υπότροπα δράματα εξαιτίας της επανάληψης ίδιων και κάποτε εξ αντιγραφής λαθών, που συνέβησαν , αλλά δε συνέτισαν, αυτό οφείλεται αποκλειστικά στον τρόπο που τα ιερατεία και οι εξουσίες ανέκαθεν μεταχειρίζονται τη Ιστορία. Και σχεδόν πάντα ως αιχμάλωτη. Και κακοποιημένη.
Τί είναι η Ιστορία, όμως; Τί ξέρει γι΄αυτή το ευρύτερο κοινό, τα εκπαιδευμένα πλήθη να δέχονται ως δεδομένα και φυσικά, όσα τους επιβάλουν οι άλλοι να ξέρουν ; Και κάποτε μάλιστα με την ανίερη και παντελώς ψευδή διαβεβαίωση πως και η επιστήμη συμφωνεί με την ανάγκη της “λοβοτομής” που υφίστανται σχεδόν όλες οι γενιές από καταβολής κόσμου;
Ασφαλώς, καμιά σχέση δεν έχει η Ιστορία με τις επινοήσεις και τους ορισμούς των συστημικών και στρατευμένων ιστορικών και παλιότερα των “σοφών” και των σαμάνων. Και φυσικά δεν αφορούν την Ιστορία οι λαϊκοί ψιττακισμοί πως Ιστορία είναι το…παρελθόν (!), που μάλιστα καταγράφεται στις δέλτους της πολύ αργότερα, συνήθως κανένα αιώνα μετά! Τόσο αφελής ,αντιεπιστημονική-αντι-ιστορική άποψη. Τα έχουμε πλειστάκις αναλύσει αυτά.
Ιστορία εν συντομία και κατανοητά είναι η καταγραφή του ιστορικού παρόντος και η η κριτική του προσέγγιση με τα εργαλεία που διαθέτει η ίδια η επιστήμη. Αυτός είναι και ο λόγος που οι κλασικοί ιστορικοί υπήρξαν οι ίδιοι σύγχρονοι και πολλές φορές αυτόπτες μάρτυρες των όσων κατέγραψαν και έκριναν. (Θουκυδίδης, Ξενοφών Πολύβιος ο Μεγαλοπολίτης οι πλέον κλασικοί).
Αλλά, κι αν ακόμα και αυτών των αυτοπτών ιστορικών αμφισβητείται η εγκυρότητα, πόσο μάλλον όσων επιχειρούν μετά από χρόνια και αιώνες να αναστήσουν ή να αναπαραστήσουν ένα “παρόν”, ως παρελθόν πια, από τέτοια μακρινή ,χρονική απόσταση. Εντελώς αφερέγγυα ,παράλογη και αντιεπιστημονική διαχείριση των ιστορικών εργαλείων.
Ο μύθος της αποστασιοποίησης του ιστορικού , κυρίως ιδεολογικά από την εποχή που “αναπαριστά” , είναι και ο λόγος ισχυρισμού πως η ιστορία “ΘΑ ΓΡΑΨΕΙ” και όχι “ΓΡΑΦΕΙ”. Λόγος από αφελής ως εντελώς παράλογος. Επειδή, ακριβώς, ουδείς ποτέ , ούτε και ο ιστορικός , μπορεί να “αδειάσει”, να “αποφορτιστεί” από ιδεολογήματα, ιδεολογίες και συναισθήματα, είτε συγγενή είτε ακριβώς τα ίδια από τις προηγούμενές του γενιές.
Να υποθέσουμε, δηλαδή, πως ένας ανόητος γραφιάς που υποδύεται (δεν είναι) τον ιστορικό, ο ακροδεξιός Ευστάθιος Καλύβας, αποδίδει “τα του Καίσαρος τω Καίσαρι” σε όσα γράφει και λέει για την επανάσταση τοι 1821 , 200 χρόνια μετά; Και για τον “Ανταρτοπόλεμο” τόσες δεκαετίες αργότερα; Αστεία. Πώς να σταθεί το φαιδρό επιχείρημα πως ένας τέτοιος ακροδεξιός τύπος έχει αποστασιοποιηθεί σήμερα, ακόμα και μετά 10 αιώνες αν ζούσε και έγραφε, από τα ευτελή σύνδρομα να αποκαλεί μια ηρωική, λαϊκή εξέγερση ως “εμφύλιο” και “συμμοριτοπόλεμο”;
Δεν αντέχει σοβαρής επιστημονικής ανάλυσης τέτοια θεωρία. Ιστορία είναι ό,τι συμβαίνει σήμερα. Και ο κλάδος της, η Ιστορική Δημοσιογραφία, επιλέγει, καταγράφει και κρίνει το “γεγονός” ΣΗΜΕΡΑ. Αν έχει τη δυναμική αυτό το ίδιο το γεγονός να εξελιχθεί ΑΥΡΙΟ σε ιστορικό, αυτό και μόνο θα το δείξει ο χρόνος. Κι η χρονική έκταση που θα χρειαστεί, είναι απροσδιόριστη. Το εν δυνάμει “ιστορικό γεγονός”, πάντως, αντιγράφηκε και κρίθηκε ιστορικά ορθά ή όχι.
“Υπογράφτηκε στην Αθήνα πρακτικό Έτους Ιστορίας Ελλάδας-Ρωσίας”, λοιπόν. Και ο Πούτιν, ανάμεσα στα άλλα, σε ένα “πρελούντιο” εθνικιστικής υστερίας που τον διακρίνει, κατακρεούργησε, τούτη τη φορά όχι λαούς και χώρες, αλλά την ίδια την Ιστορία. Με ένα πρωτοφανές ανιστόρητο θράσος , διαβεβαιώνει τους …ενήμερους ιστορικά από τα σχολικά εγχειρίδια ΄Ελληνες πως “η φετινή χρονιά έχει έναν ιδιαίτερο συμβολισμό- ακριβώς δύο αιώνες πριν ο ελληνικός λαός ξεκίνησε τον αγώνα για την ελευθερία της πατρίδας του. Στη χώρα μας (σημ. τη Ρωσία τω Τσάρων), αυτή η επιδίωξη συνάντησε την πιο ειλικρινή ανταπόκριση σε όλα τα στρώματα της κοινωνίας.”
Ουδέν ψευδέστερον τούτου. Η τσαρική Ρωσία, ως “Μόσκοβος”, όχι μόνο πούλησε επανειλημμένα τα όνειρα των Ραγιάδων για απελευθέρωση, αλλά και τους παρέδωσε στο τέλος σε μια σκληρή γενοκτονία που έλαβε χώρα μετά τα Ορλωφικά στο Μωριά (*).
Θα θέλαμε, όμως, με την ευκαιρία αυτή της υπογραφής του Ρωσο-Ελληνικού πρωτοκόλλου για τη νέα αιχμαλωσία της Ιστορίας, να υπενθυμίσουμε πως η αντιπολίτευση και κυρίως η αξιωματική, σχεδόν ταυτίστηκε με τις κυβερνητικές επιλογές για την επέτειο των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση. Και δεν αντέδρασε παρά σε ελάχιστους και χαμηλούς τόνους για τον εγκληματικά προπαγανδιστικό τρόπο που διαχειρίστηκε η Δεξιά κυβέρνηση το κορυφαίο αυτό γεγονός της ιστορική Μνήμης.
Ακόμα προκλητικότερη είναι και η υπογραφή αυτού του “πρακτικό Έτους Ιστορίας Ελλάδας-Ρωσίας”, που στην ουσία είναι άλλη μια κυβερνητική, ακροδεξιά, ανίερη προσπάθεια σε συνεργασία με ένα εθνικιστικό, ακροδεξιό καθεστώς ,αυτό του Πούτιν, να παρουσιάσουν τη δική τους εκδοχή και ερμηνεία του κορυφαίου ιστορικού γεγονότος της ελληνικής επανάστασης του 1821.
Μήπως σήμερα ήρθε η ώρα, προσωπικά ο Αλέξης Τσίπρας να ζητήσει το λόγο από τον πρωθυπουργού και “γόνο” τη φαμίλιας για τη ασεβή του στάση απέναντι στην Ιστορία; Για ποιο λόγο οι ΄Ελληνες είναι υποχρεωμένοι να ακούν και να μαθαίνου ΜΟΝΟ τη δεξιά εκδοχή της ερμηνείας της Ιστορίας να προπαγανδίζουν ασύστολα ψεύδη κα να καταπνίγουν την πραγματική φωνή της Ιστορίας;
(*)Ο ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ, ΡΩΣΙΚΟΣ ΕΠΕΚΤΑΤΙΣΜΟΣ-ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ ,Ο “ΚΑΚΟΣ ΔΑΙΜΟΝΑΣ” ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Δύσκολο με τις παρεχόμενες δυνατότητες σε ένα άρθρο, να μπορέσει κανείς να αναπτύξει διεξοδικά ένα τόσο σπουδαίο θέμα και φυσικά να τεκμηριώσει με την οφειλόμενη ακρίβεια την ιστορική άποψη πως στη διάρκεια των νεότερων και σύγχρονων χρόνων της ελληνικής ιστορίας η Ρωσία, στα διάφορα καθεστωτικά της στάδια, στάθηκε ο «κακός δαίμονας της Ελλάδας, είτε ως τσαρική, είτε ως σοβιετική ,αλλά και πρόσφατα στην ανασύστασή της πάλι ως…νεοτσαρική εξουσία υπό το Πούτιν. Αυτονόητο είναι πως με το ρωσικό λαό, όπως και με όλους τους άλλους λαούς ,μόνο πράγματα που μας ενώνουν έχουμε και τίποτα να μας χωρίζει. Και όσα μοιάζουν να μας χωρίζουν, είναι έργο πονηρό και ανήθικο των ιερατείων και των εξουσιών.
Συνοπτικά στη συνέχεια, θα επιχειρήσουμε να ανα-υπο-δείξουμε τις σημαντικότερες περιόδους που επιβεβαιώνουν αυτήν ακριβώς την ιστορική μας πεποίθηση. Αλλά δεν εξαντλείται, φυσικά, το θέμα εδώ, αφού υπάρχουν πολλά και διάφορα άλλα ιστορικά γεγονότα, αλλά και στάδια, ολόκληρες περίοδοι (απαγορευτική όμως η αναφορά τους σε ένα τόσο σύντομο κείμενο), που είναι επίσης σημαντικοί βραχίονες κατίσχυσης αυτής της ιστορικής αντίληψης.
Κατ΄αρχήν, για να γίνουν απολύτως κατανοητά όσα αναπτύσσονται ακολούθως, πρέπει να επισημάνουμε πως η ιστορική σχέση Ρωσίας-Ελλάδας περνά απαραίτητα και ίσως μοναδικά μέσα από το λεγόμενο “Ανατολικό ζήτημα”, το οποίο στην ουσία σύγκειται από ένα πλέγμα αλληλο-εξαρτώμενων και επηρεαζόμενων προβλημάτων και ζητημάτων με σπουδαιότερα: α. Το έντονο ενδιαφέρον των Μεγάλων Δυνάμεων της Ευρώπης μετά την κατάρρευση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας ( «Μεγάλος ασθενής») να θέσουν υπό την κηδεμονία τους λαούς, κυρίως των Βαλκανίων, που αγωνίζονταν για την απελευθέρωσή τους και β. Την επίμονη, σφοδρή και χρόνια επιθυμία-απαίτηση της Ρωσίας (ζήτημα ζωής και θανάτου) να έχει διέξοδο στα «θερμά νερά» του Ευξείνου πόντου και τη Μεσόγειο.
Στην πραγματικότητα το “Ανατολικό ζήτημα” στο σύνολό του και τις πραγματικές του διαστάσεις, φάνηκε μετά τους Ναπολεόντειους πολέμους, με αφορμή το πρόβλημα της ευρωπαϊκής ισορροπίας δυνάμεων από την τύχη της αποδυναμωμένης οθωμανικής αυτοκρατορίας. H Ρωσία, με τη νίκη της στον πόλεμο του 1828-29, κατά των Οθωμανών, κατέλαβε μεν το μεγαλύτερο μέρος των ανατολικών παραλίων της Mαύρης Θάλασσας, αλλά η εξάπλωσή της αυτή δεν αρκούσε για την εγκλωβισμένη, ηπειρωτική στην πραγματικότητα χώρα, χωρίς διέξοδο στον Eύξεινο Πόντο-Αιγαίο- Μεσόγειο. Κι αυτό ,φυσικά, εκτός των άλλων, σήμαινε επέκτασή της στις παγκόσμιες εμπορικές οδούς με τον έλεγχο των Δαρδανελίων, αλλά και την επέκτασή της προς Καύκασο και Περσία.
Κι ας δούμε τώρα τους σπουδαιότερους σταθμούς αυτής της εγκληματικής και άφιλης συμπεριφοράς των ρώσικων κατά καιρούς εξουσιών απέναντι στη Ελλάδα:
ΟΡΛΩΦΙΚΑ. Με τα Ορλωφικά φάνηκε καθαρά ποιες ήταν οι επιδιώξεις της “χριστιανικής” Ρωσίας («Μόσκοβος» στην οποία οι σκλαβωμένοι Ραγιάδες είχαν εναποθέσει όλες τους τις ελπίδες για την απελευθέρωσή τους. Τα Ορλωφικά είναι κι αυτά ενταγμένα στο «Ανατολικό Ζήτημα» και με αυτό τον όρο, εννοούμε την εξέγερση των Ελλήνων της Πελοποννήσου και της Κρήτης στην περίοδο του Ρωσοτουρκικού πόλεμου 1768-74 και τις επιχειρήσεις των Ρώσων στη νότια Πελοπόννησο, τα νησιά του Αιγαίου και στις δυτικές ακτές της Μικράς Ασίας.
Οι επιχειρήσεις εκείνες, που εξελίχθηκαν τελικά σε άγριες λεηλασίες και σφαγές αμάχων , έληξαν με την καταστροφή των ελληνικών και ρωσικών στρατευμάτων στην πολιορκία της Τριπολιτσάς . Οι Ρώσοι, όλως …συμμαχικώς και χριστιανικώς συμπεριφερόμενοι προς τους Ραγιάδες, τους οποίους λίγο πριν είχαν ξεσηκώσει, τους παράτησαν έρμαια στο γιαταγάνι του Σουλτάνου και αναχώρησαν εσπευσμένα. Το αποτέλεσμα ήταν σχεδόν ολόκληρος ο αντρικός πληθυσμός, ειδικά της Πελοποννήσου, να εξαφανιστεί από τις ανηλεείς σφαγές των Οθωμανών. Είναι η εποχή που η Πύλη ,για να μπορέσει να κρατήσει τις δημογραφικές ισορροπίες στην Πελοπόννησο, που είχε πια ερημωθεί από άντρες, αναγκάστηκε να επιτρέψει τη μετοίκηση μεγάλων πληθυσμιακών τμημάτων από την ΄Ηπειρο, την Αλβανία και τη Βουλγαρία (περιοχές κυρίως στη Στάρα Ζαγόρα και γύρω).
Λίγο μετά τη σφαγή των Ελλήνων, όμως, οι Ρώσοι πετυχαίνουν την υπογραφή της περίφημης συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (1774), σύμφωνα με την οποία η Ρωσία καθίσταται κι επίσημα πλέον προστάτις των χριστιανών υπηκόων της Τουρκίας. ΄Ετσι εξηγείται γιατί πολλοί ιστορικοί θεωρούν ,ως τυπική αρχή του «Ανατολικού ζητήματος» τη χρονιά αυτή. Θεωρούν πως από εδώ ξεκινάνε και τα προβλήματα της σκλαβωμένης τότε Ελλάδας, η μοίρα της οποίας συνδέθηκε στενά πλέον με τη Ρωσία και τα προβλήματα της χώρας αυτής.
Από τα Ορλωφικά και μετά, ως την επανάσταση του 1821, οι Ραγιάδες κατάλαβαν πως οι Ρώσοι όχι μόνο δεν έτρεφαν χριστιανικά, ορθόδοξα αισθήματα προς τους ομόδοξους΄Ελληνες, αλλά το μόνο που ενδιέφερε τη “φίλη” χώρα ήταν να εξασφαλίσει τα ιστορικά, παραδοσιακά ελληνικά, νερά του Αιγαίου για τη διέξοδό της στη Μεσόγειο. Παράλληλα, στο ρώσικο σχέδιο, το ελεύθερο ελληνικό κράτος που θα προέκυπτε από το διαμελισμό της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, θα αποτελούσε το προπύργιο της «Ανατολής» έναντι των υπολοίπων δυνάμεων της Ευρώπης, που κι αυτές, βέβαια, με τη σειρά τους, είχαν τον ίδιο στόχο με τους Ρώσους, τον έλεγχο, δηλαδή, της μικρής μεν Ελλάδας, με τη σπουδαία, όμως, γεωπολιτική-στρατηγική θέση.
Με την υπογραφή της συνθήκης του Κιουτσούκ Καϊναρτζή, οι Ρώσοι ξεκινούν νέο κύκλο μυστικών επαφών με ΄Ελληνες, για να τους πείσουν να ξεσηκωθούν πάλι. Τούτη τη φορά πλησιάζουν εκείνους που δραστηριοποιούνται εμπορικά στα εδάφη της ,αλλά και στο εσωτερικό, καλούν σε προετοιμασία εξέγερσης άλλους σπουδαίους και επώνυμους ΄Ελληνες ή οπλαρχηγούς που υπηρετούσαν στο στρατό του Αλή Πασά των Ιωαννίνων . Είναι η περίοδος που γεννιέται στη Ρώσικη Οδησσό η Φιλική Εταιρία και υπόσχεται στο «πανελλήνιο» οριστική εξέγερση, και τούτη τη φορά επιτυχή και αποτελεσματική.
Η ρώσικη σφραγίδα της νέας εξέγερσης το 1821, φάνηκε από την πρώτη στιγμή από την επιλογή της περιοχή (Παραδουνάβιες περιοχές) για την έναρξη της επανάσταση και από την τοποθέτηση επικεφαλής της εξέγερσης του Ρώσου αξιωματικού, Φαναριώτικης καταγωγής, Αλέξανδρου Υψηλάντη. Η δραματική εκείνη εγκατάλειψη των Ραγιάδων από τον Ορλώφ και η οργή τους, είχε συνετίσει τους Ρώσους, οι οποίοι απ’ εδώ και ύστερα φρόντισαν να μη βγαίνουν οι ίδιοι μπροστά, ως πρωτεργάτες της επανάστασης, αλλά να αφήνουν ελληνικής καταγωγής πρόσωπα, της απόλυτης εμπιστοσύνης τους, να φαίνονται ως κεφαλές της εξέγερσης.
Αλλά και στο νέο ξεσηκωμό του ΄21 ,πάλι οι Ρώσοι θα εγκαταλείψουν στην τύχη τους ΄Ελληνες, που στην ουσία, μετά την αποτυχία των συγκρούσεων στη Βλαχία, αναλαμβάνουν να σηκώσουν μόνοι τους το βάρος του αγώνα και ξεκινούν τη δική τους επανάσταση από το Μωριά, ερήμην των Ρώσων. ΄Όλα αυτά τα χρόνια του Αγώνα, οι Ρώσοι, παρά τις υποσχέσεις τους, είναι απόντες στρατιωτικά από τις επιχειρήσεις στην Πελοπόννησο, τη Στερεά και τα νησιά. Εγκαταλείπουν για άλλη μια φορά τους εξεγερμένους Ραγιάδες, παρά τις υποσχέσεις και τις προσδοκίες και αναμένουν την τελική έκβαση των πολεμικών επιχειρήσεων, για να κινηθούν αναλόγως.
Υπ΄αυτές τις συνθήκες ,όμως, είναι αδύνατον οι αγωνιζόμενοι να ανταποκριθούν μόνοι τους και να αντισταθούν στις υπέρτερες δυνάμεις των Οθωμανών. Η επανάσταση έχει εκπνεύσει στην ουσία με την επέλαση του Ιμπραήμ και την ολοκληρωτική καταστροφή ξανά της Πελοποννήσου. Από την άλλη, οι εσωτερικές διαμάχες των Ελλήνων, δείχνουν πως δεν είναι ικανοί με τις δικές τους δυνάμεις να διεκπεραιώσουν την επιχείρηση “απελευθέρωση της χώρας”.
Είναι οι πιο δύσκολες στιγμές για την επανάσταση. Αλλά και η συγκυρία, μοναδική μια και ακριβώς εκείνες τις ώρες η ευρωπαϊκή διπλωματία αλλάζει στάση και αρχίζει να διάκειται ευμενώς προς την Επανάσταση. Ο νέος Υπουργός Εξωτερικών της Αγγλίας Γεώργιος Κάνινγκ, δίνει μια φιλελεύθερη τροπή στην εξωτερική πολιτική της Αγγλίας με αποτέλεσμα στις 24 Ιουνίου 1827 να υπογραφεί στο Λονδίνο συνθήκη μεταξύ Αγγλίας, Γαλλίας και Ρωσίας, που καθόριζε τα της ανεξαρτησίας της Ελλάδας.
Η συνθήκη αυτή επισφραγίστηκε με την περίφημη ναυμαχία στο Ναυαρίνο ( 8 Οκτώβρη 1827), όταν ο τριεθνής στόλος υπό τους ναυάρχους Δεριγνί, Κόδριγκτον και Χέιδεν, κατατρόπωσε τον αντίστοιχο τουρκο-αιγυπτιακό του Ιμπραήμ . Η επανάσταση εδώ ακριβώς αναστήθηκε και αυτή η νίκη έκρινε τη τύχη της δημιουργίας Ελληνικού κράτους .
Με την ανακήρυξη επισήμως του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους, οι καιροφυλακτούντες Ρώσοι συνεχίζουν την προσφιλή τακτική τους να νοιάζονται αποκλειστικά και μόνο για τα δικά τους συμφέροντα και προλαβαίνουν να τοποθετήσουν κυβερνήτη της νεοσύστατης ,μικρής χώρας που περιλάμβανε μόνο την Πελοπόννησο και τα γύρω νησάκια, τον Κερκυραϊκής καταγωγής Ιωάννη Καποδίστρια, Υπουργό των Εξωτερικών τους! Ο νέος κυβερνήτης είναι η μοναδική εγγύηση της εξυπηρέτησης των ρώσικων συμφερόντων στη νέα χώρα και φυσικά από ελάχιστα έως καθόλου των ελληνικών.
Κι αυτή η τακτική θα φανεί αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στο Ναύπλιο, όταν πασκίζει να θεμελιώσει το νέο κράτος υπό την απόλυτη κηδεμονία των αφεντικών του. Από τις πρώτες του ενέργειες, ήταν να απομονώσει τους αγωνιστές της επανάστασης, επώνυμους και μη, που γνώριζαν πολύ καλά με τίνος το αίμα ποτίστηκε η επανάσταση . Και όχι πάντως εκείνο των Ρώσων. Επιχείρησε από τη αρχή να τους εξουδετερώσει, στήνοντας εθνικό στρατό, κυρίως από πρόσωπα “άκαπνα”, αλλά πιστά στον κυβερνήτη (και παχυλώς αμειβόμενα) και από κάποιους άλλους, βαμμένους, Ρωσόφιλους πολεμιστές.
Την ίδια στιγμή, αρνήθηκε κατηγορηματικά μια στοιχειώδη σύνταξη όχι μόνο στους ίδιους τους πρωτεργάτες του αγώνα ,αλλά και στις χήρες και τα ορφανά εκείνων που είχαν πέσει στα πεδία των μαχών. Παράλληλα, προωθούσε στις νεοσύστατες κρατικές θέσεις-κλειδιά δικούς του ανθρώπους, που είχαν αποδεδειγμένη ρώσικη υπακοή ή διέθεταν εμπορικά και άλλα συμφέροντα στη Ρωσία. ΄Ηταν αυτό ακριβώς που ξεσήκωσε εναντίον του πολλούς από τους αγωνιστές και ήρωες της επανάστασης, ακόμα κι εκείνους που από παράδοση ανήκαν στο ρωσόφιλο κόμμα.
΄Ομως, εκείνο που έκανε την αλγεινότερη εντύπωση όχι μόνο στην ελάχιστη τότε Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη ολόκληρη ,ήταν η φανατική και με κάθε μέσο συντριβή κάθε αντίστασης ή διαμαρτυρίας εναντίον του, που τη θεωρούσε αντίσταση εναντίον του κράτους. Η αυταρχικότητα του κυβερνήτη ήταν πρωτοφανής, αφού δε δίσταζε στις επικλήσεις να δοθεί στο λαό σύνταγμα, να απαντά με την περίφημη φράση «δε δίνεις ξυράφι σε μικρό παιδί. Θα κοπεί».
Αυτή η αντίληψη περί ολοκληρωτικής εξουσίας του Καποδίστρια φάνηκε και στον πόλεμο που ξεκίνησε στη Μάνη με την οικογένεια του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη (και όχι μόνο μ΄αυτή).Και αν δεν ήταν η μοναδική απόδειξη της αυταρχικότητας του Καποδίστρια, υπήρξε, όμως, η πιο μοιραία.
. Η Μάνη ως γνωστό, είχε πάντα και στη διάρκεια της Οθωμανικής κατοχής μια ιδιότυπη συμπεριφορά απέναντι στην Πύλη, η οποία αντιμετώπιζε την περιοχή ως σχεδόν ημιανεξάρτητο “δοβλέτι”. Θα έλεγε κανείς πως είχε αποδεχτεί μια Μάνη “κράτος εν κράτει”, αφού ουδέποτε πάτησε πόδι κατακτητή Οθωμανού στα περίφημα χώματά της.
Κι αυτή δεν ήταν μια καινούρια συμπεριφορά. Από τα χρόνια ακόμα του Βυζαντίου, όταν επί 9 ολόκληρους αιώνες οι Μανιάτες αρνούνταν να εκχριστιανιστούν, διακρίνονταν από αισθήματα αντιπάθειας κατά πάσης μορφής εξουσίας, που δε σέβονταν και προτιμούσαν να συμμορφώνονται στους δικούς τους νόμους και τις παραδόσεις παρά στις κρατικές αρχές και τις εντολές της διοίκησης.
Η στάση του Ιωάννη Καποδίστρια υπήρξε εντελώς ταπεινωτική και προσβλητική απέναντι και σε μια αντιεξουσιαστική παράδοση αιώνων, όπως ήταν η μανιάτικη, που τη σεβάστηκαν όλοι, αλλά και απέναντι σε μια οικογένεια που έδωσε τα πάντα στην επανάσταση. ΄Ετσι, με περισσό θράσος και αποκοτιά, έθεσε τον Πετρόμπεη υπό παρακολούθηση στο Ναύπλιο και του αρνήθηκε μάλιστα, για να τον ταπεινώσει ακόμα περισσότερο και μια ολιγοήμερη άδεια να επισκεφτεί τη Μάνη. Ο Πετρόμπεης ύστερα απ΄αυτό, τον Φεβρουάριο του 1831, θα δραπετεύσει στη Ζάκυνθο, αλλά θα συλληφθεί λίγο μετά, θα φυλακιστεί πάλι στο Ναύπλιο ως υπόδικος με την κατηγορία της εσχάτης προδοσίας.
Σε μια άτυχη συνάντηση Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη – Ιωάννη Καποδίστρια, που έγινε με τη μεσολάβηση του ρώσου ναυάρχου Ρίκορδ, ο Κυβερνήτης συμπεριφέρθηκε τόσο περιφρονητικά και ταπεινωτικά στον υπερήφανο οπλαρχηγό, που εξεπλάγη και ο ίδιος ο Ρώσος. ΄Ηταν πια η ώρα να λογιαριαστεί η αντάρτικη ψυχή των Μαυρομιχαλαίων με τη ρώσικη, τσαρική αντίληψη περί εξουσίας, που εξέφραζε ο Καποδίστριας. Την αρχή του τέλους του κυβερνήτη της μικρής Ελλάδας σηματοδότησε εκείνη ακριβώς η συνάντηση.
Υπό την καθοδήγηση του υποπρόξενου της Αγγλίας Αναστάση (Τασιού) Πασχαλίνου και την ανοχή του Γάλλου εκπροσώπου στο Ναύπλιο, πολλοί από τους αγωνιστές της επανάστασης ορκίστηκαν εκδίκηση για τα χρόνια της ταπείνωσης και των διωγμών και αποφάσισαν τη δολοφονία του κυβερνήτη. Η δολοφονία έγινε στις 27 Σεπτέμβρη 1831 από το γιο του Πετρόμπεη Γεώργιο και τον αδελφό του Κωνσταντίνο. Ο τελευταίος τραυματίστηκε επί τόπου από τον χωροφύλακα φρουρό του κυβερνήτη και λίγο μετά εξέπνευσε , ενώ ο Γεώργιος δικάστηκε αργότερα και εκτελέστηκε.
” Αξίζει να σημειώσουμε εδώ πως οι δύο Μανιάτες εκτελεστές του Καποδίστρια, ούτε μια στιγμή δε φαίνεται να είχαν πιστέψει πως έπρατταν κατά των συμφερόντων της χώρας και του λαού της. Αντίθετα. ΄Ηταν απόλυτα πεπεισμένοι πως επιτελούσαν έργο ηρωικό, έντιμο και πατριωτικό με την εκτέλεση του Τυράννου, όπως αποκαλούσαν πολλοί ΄Ελληνες τον κυβερνήτη.
Σπουδαία μαρτυρία μας διασώζει ο Νικόλαος Κασομούλης επί του θέματος των κινήτρων των εκτελεστών του καποδίστρια, αναφερόμενος στα μετά τη δολοφονία διαδραματισθένα: «Ο Γεώργιος Μαυρομιχάλης», γράφει, «αμέσως μετά κατέφυγε στο σπίτι του πρέσβυ της Γαλλίας βαρώνου Ρουάν, κραυγάζοντας: «Σκοτώσαμε τον τύραννο, σκοτώσαμε τον τύραννο. Μπιστευόμαστε την τιμή της Γαλλίας. Να τα άρματά μας».[57].
Είναι φανερό κι από τούτη και από άλλες όμοιες πληροφορίες πως Εγγλέζοι και Γάλλοι είχαν σχεδιάσει στην τελευταία λεπτομέρεια τη δολοφονία, εκμεταλλευόμενοι την πικρία των αγωνιστών από τις προσβολές και την περιφρόνηση που εισέπρατταν από τον κυβερνήτη της χώρας για την οποία είχαν χύσει πολύ αίμα, του ίδιου του Καποδίστρια φυσικά απόντος από τα πεδία των μαχών.΄Ομως, το πιο τραγικό ήταν πως δε δίστασαν να επωφεληθούν και από την πίστη, την πεποίθηση των Μαυρομιχαλαίων πως επιτελούσαν ιερό, πατριωτικό έργο εκτελώντας τον τύραννο ,πράξη που θεωρούσαν πως τους τιμά, αφού απέβαινε επ΄ ωφελεία της πατρίδας.
Το τέλος του Καποδίστρια σηματοδότησε εκτός των άλλων και το τέλος της ρώσικης επιρροής στην Ελλάδα και την έναρξη της επικυριαρχίας των ευρωπαϊκών Μεγάλων Δυνάμεων στη νεοσύστατη χώρα. (Σ.σ. Θα συμπληρωθούν σε λίγο 200 χρόνια και οι ΄Αγγλοι αρνούνται ως σήμερα να ανοίξουν το φάκελο της δολοφονίας του Καποδίστρια. Είναι ο μοναδικός φάκελος σε ευρωπαϊκά κράτη που δε γνωρίζουμε μετά σχεδόν δύο αιώνες το περιεχόμενό του! Τί άραγε κρύβουν τα μυστικά που δε θέλουν να βγουν οι ΄Αγγλοι στη φόρα για εκείνη τη δολοφονία; Η συμμετοχή ΄Αγγλων και Γάλλων είναι αναμφισβήτητη. Η προετοιμασία της δολοφονίας, άλλωστε, έγινε στο Επιτάλιο (Αγουλινίτσα), έδρα του υποπρόξενου της Αγγλίας Αναστάση Πασχαλίνου. Τι άλλο θέλουν να κρύψουν οι ΄Αγγλοι; Παλιότερα, με αίτησή μας στο αγγλικό υπουργείο Εξωτερικών, ζητήσαμε να μας επιτρέψουν την πρόσβαση στον ερμητικά κλειστό φάκελο της δολοφονίας του κυβερνήτη, αλλά απορρίφθηκε. Θα επανέλθουμε με δεύτερη επιστολή, εξώδικη τούτη τη φορά , έστω κι αν πιστεύουμε πως δε θα υπάρξει και πάλι ανταπόκριση).