ΑΝ ΔΕ ΒΟΥΤΗΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΗ-ΕΘΝΙΚΗ “ΚΟΛΥΜΒΗΘΡΑ ΤΟΥ ΣΙΛΩΑΜ” ΗΡΩΑΣ ΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΣΑΙ

Μίκης Θεοδωρακης. Λαϊκό προσκύνημα

Κρατώντας ένα λουλούδι στο χέρι και εμφανώς συγκινημένοι εατοντάδες πολίτες συρρέουν από το πρωί στον μητροπολιτικό ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου στα Χανιά, για να αποτίσουν φόρο τιμής στον Μίκη Θεοδωράκη. Μεταξύ αυτών και πολλοί ξένοι τουρίστες που με τα κινητά τους τηλέφωνα καταγράφουν εικόνες από το σημείο.

 

α. Συλλαλητήριο 2018 για τη Μακεδονία στο Σύνταγμα

β. Μίκης Θεοδωράκης: «Κανένας δε μας αγαπάει. Είμαστε μια χώρα μόνη της» (Συνέντευξη)

 -Τι δεν υπερασπιζόμαστε στην Ελλάδα σήμερα;

Την ιστορία μας, τη γλώσσα μας, τα ήθη και τα έθιμά μας, τον πολιτισμό μας, δηλαδή δεν υπερασπιζόμαστε την ψυχή της Ελλάδας. Επίσης αναρωτιέμαι, θεωρούμε ξεπερασμένο πράγμα τον πατριωτισμό; Είναι δυνατόν; Είμαστε γενικώς ένας θυμωμένος, ένας πληγωμένος λαός. Είμαστε πληγωμένοι γιατί χάσαμε πολλά, χάσαμε τη Μικρασία, χάσαμε την Πόλη, χάσαμε την Αγιά Σοφιά, ο Μέγας Αλέξανδρος παλιά μάς πήγε μέχρι τις Ινδίες, χάσαμε και τις Ινδίες, χάσαμε και την Αίγυπτο…

– Θα ήθελα να σχολιάσετε αυτό που είπε, πριν χρόνια, ο κ. Σαρτζετάκης, ότι δηλαδή «είμαστε έθνος ανάδελφο».

Μεγάλη κουβέντα, ίσως το πιο σωστό που ειπώθηκε τα τελευταία 50 χρόνια. Αυτό είμαστε, ανάδελφοι. Κανένας δε μας αγαπάει, είμαστε μόνοι μας. Όχι γιατί φταίμε σε κάτι, αλλά γιατί έχουμε κάτι που ενοχλεί. Είναι πολύ μεγάλη πολυτέλεια για μια τέτοια μικρή χώρα, που έχει τόσους πολλούς εχθρούς, να είναι διασπασμένη και να τσακωνόμαστε όλοι νυχθημερόν.

— Έχουμε δηλαδή πολλά απωθημένα.

Πάρα πολλά απωθημένα. Έχουμε χάσει όλο τον κόσμο μέσα από τα χέρια μας. Επομένως, όποιος έρθει και τα καλλιεργεί όλα αυτά και ξύνει αυτές τις πληγές θεωρείται ήρωας, αλλά δεν είναι για καλό. Τι να κάνουμε δηλαδή, κι εγώ θέλω να πάω στον Τσεσμέ, που είναι η πατρίδα της μάνας μου και να τον πάρω πίσω. Και; Γίνεται;

Είναι τυχαίο που δεν προβάλλεται από πουθενά; Είναι τυχαίο που δεν ασχολείται κανείς με την ελληνικότητα, με την ακτινοβολία αυτής της χώρας; Δεν είναι τυχαίο. Κάτι συμβαίνει και κάτι σημαίνει.

γ. Σκληρή επίθεση των Ισραηλινών στον Θεοδωράκη

Σκληρή επίθεση εξαπέλυσε χθες το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος κατά του Μίκη Θεοδωράκη. Αιτία, οι δηλώσεις του κορυφαίου συνθέτη στις 4 Νοεμβρίου κατά τη διάρκεια παρουσίασης βιβλίων του, παρουσία των υπουργών Παιδείας Π. Ευθυμίου και Πολιτισμού Ευάγγ. Βενιζέλου, με τις οποίες αναφερόταν στους Εβραίους ως επιθετικούς και «ρίζα του κακού».

Το θέμα έλαβε μεγάλες διαστάσεις στο Ισραήλ, όπου ο Μίκης Θεοδωράκης είναι ιδιαίτερα αγαπητός. Με ανακοίνωσή του εναντίον του συνθέτη, το ΚΙΣΕ αναφέρει ότι «με λύπη πληροφορήθηκε τις εναντίον των Εβραίων δηλώσεις του κ. Μίκη Θεοδωράκη που δυστυχώς έγιναν ενώπιον δύο υπουργών. Με τις δηλώσεις αυτές, ο κ. Θεοδωράκης επανέφερε στον 21ο αιώνα απόψεις του σκοτεινού Μεσαίωνα και συνθήματα που χρησιμοποιήθηκαν στη ναζιστική Γερμανία, με αποτέλεσμα να σπείρει στο εσωτερικό και στο εξωτερικό της χώρας ανέμους μισαλλοδοξίας και ρατσισμού. Είναι αδιανόητο και απορίας άξιον πώς ο κ. Θεοδωράκης που έχει προσφέρει τόσα πολλά στη Δημοκρατία προέβη στις ρατσιστικές αυτές δηλώσεις».

δ.  Ήρωες και Ιστορία

Απόστολος Τζίφας
Απόστολος Τζίφας
whatsapp sharing button

Είναι σημείο των καιρών σήμερα να κατηγορείς διαχρονικά πρόσωπα για πατριδοκαπηλεία και εθνικισμό.

Ασυνήθιστα μικρός θόρυβος προκλήθηκε πρόσφατα από δύο δημοσιοποιημένα σοβαρά γεγονότα . Το πρώτο γεγονός αφορά ένα βίντεο στο οποίο καθηγητής δημόσιου σχολείου απευθυνόμενος στους μαθητές του εκφράζεται απαξιωτικά για το Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, τον Παύλο Μελά , τη Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα και άλλα πρόσωπα της ιστορίας μας.

«Ο Παύλος Μελάς είναι αμφιλεγόμενη προσωπικότητα», ακούγεται να λέει στους μαθητές του ο καθηγητής χημείας σε σχολείο της Κέρκυρας και ο Μακεδονομάχος αποτελεί χείριστο δείγμα του ελληνικού πολιτισμού και σε καμία περίπτωση δεν ήταν ήρωας». Μάλιστα, όταν ένας από τους μαθητές του λέει πως «και ο Κολοκοτρώνης ήταν Τούρκος», ο καθηγητής απαντά: «Σου είπα τι ήταν ο Κολοκοτρώνης. Σκότωνε γυναικόπαιδα, το έγραψε στα απομνημονεύματά του να πας να τα διαβάσεις ο ίδιος…».

Στη συνέχεια ακούγεται ο καθηγητής να διατυπώνει την άποψη ότι «η Μπουμπουλίνα εξαγόρασε τη ζωή των Εβραίων κυριών της Τρίπολης, όταν τους πήρε τα κοσμήματα. Τους πήρε όλα τα χρυσαφικά και τους».

Ας επισημανθεί ,ως άκρως αρνητικό φαινόμενο, η στάση της Ένωσης Καθηγητών της Κέρκυρας , η οποία όχι μόνο δεν καταδίκασε το μεμονωμένο αυτό γεγονός , αλλά διατύπωσε την άποψη: «Δε γίνεται να δημιουργείται ένα τέτοιο θέμα τώρα αυτήν τη χρονική περίοδο. Αυτή είναι η Δημοκρατία εξάλλου. Nα ακούγονται όλες οι απόψεις και τα παιδιά να καταλήγουν σε δικά τους συμπεράσματα (sic!!!)». Αυτά διατύπωσε δημόσια η Μαρίνα Ράπτη , πρόεδρος της ΕΛΜΕ Κέρκυρας.

 

Το δεύτερο γεγονός αφορά το θαρραλέο νεαρό Κύπριο , ο οποίος κατέβασε την τούρκικη σημαία από σχολείο των Κατεχομένων. Ωστόσο, σε άρθρο της φιλόλογος από την Κύπρο τον κατηγορεί για «παθολογική ηρωολατρεία», «εχθροπάθεια» και για « θυματοφάνεια». Ταυτόχρονα στοχοποιεί την κυπριακή εκπαίδευση για «σημαιολαγνεία» και « εθνοκαπηλεία».

Ξεχνούν ή σκοπίμως αγνοούν οι επικριτές των εθνικών μας ηρώων ότι παρά τα λάθη τους οι ήρωες κρίνονται στην εποχή τους και από την προσφορά τους στο έθνος.

Είναι εύκολο σήμερα λόγω ιδεοληπτικών αναγκών οι ήρωες που έχουν κριθεί από τη ιστορία να έχουν στοχοποιηθεί και να έχουν δώσει τη θέση τους σε πολιτικά θέσθετα και σε σύγχρονους «ήρωες» των Εξαρχείων, του Κερατσινίου και της οδού Γλάδστωνος. Παράλληλα είναι συχνό φαινόμενο να αγνοούνται, να αποσιωποιούνται και να παραποιούνται πρόσωπα και γεγονότα που δεν είναι σύμφωνα με τα πλαίσια μίας «προοδευτικής δημοκρατικής εκπαίδευσης».

Είναι σημείο των καιρών σήμερα να κατηγορείς διαχρονικά πρόσωπα για πατριδοκαπηλεία και εθνικισμό , αλλά είναι δύσκολο να τους διαγράψεις από την ιστορία και να προκαλέσεις λήθη για την εξυπηρέτηση ιδεολογικών αναγκών.

Οι ιδεολογίες και η ιστορία έχουν διαφορές. Τα ιστορικά πρόσωπα δεν κρίνονται με βάση τις ιδεολογικές ανάγκες κάθε εποχής , αλλά από την καταξίωσή τους στο χρόνο, στη φήμη και στη συνείδηση κάθε λαού.

***

Μπορεί  από την  καθαρή   ιστορική ,αλλά και  ανθρωποκεντρική  οπτική γωνία να είναι (και είναι)  … τζίφος όσα λέει ο Τζίφας  στις εξάρσεις πατριδοκαπηλείας και εθνικισμού  παραπάνω .  Και  όταν, μάλιστα, δε διστάζει να  μπλέκει και την Ιστορία στα φληναφήματά του  (προφανώς οι ιστορικές του απαιτήσεις  είναι επιπέδου  ύλης   εγχειριδίου Ιστορίας Γυμνασιακών τάξεων) για την ενίσχυση του εθνικιστικού  παροξυσμού που τον διακατέχει.  Αλλά,  οφείλουμε να παραδεχτούμε πως έχει δίκιο σε κάτι.

Γράφει :   “Ξεχνούν ή σκοπίμως αγνοούν οι επικριτές των εθνικών μας ηρώων ότι παρά τα λάθη τους οι ήρωες κρίνονται στην εποχή τους και από την προσφορά τους στο έθνος” Και συνεχίζει:  “Τα ιστορικά πρόσωπα δεν κρίνονται με βάση τις ιδεολογικές ανάγκες κάθε εποχής , αλλά από την καταξίωσή τους στο χρόνο, στη φήμη και στη συνείδηση κάθε λαού”.

΄Ηρωας,   επομένως, δεν είναι,  κατά  το κουρκουτιασμένο     μυαλό του  Ελληνάρα  συντάκτη  , για παράδειγμα , ο ακτιβιστής-διασώστης ανθρώπων Ιάσονας Αποστολόπουλος ,  του οποίου   η ερίτιμος  πρόεδρος της Δημοκρατίας  ακύρωσε την παρασημοφόρησή του. ΄Ηρωας, όμως,  είναι  ο Μίκης Θεοδωράκης στη κηδεία του οποίου   θα παραστεί και  η ίδια η πρόεδρος,  προφανώς   γιατί ο Μίκης υπήρξε  σπουδαίος  πατριώτης  Ελληνας ,   όπως  κι από τα αποσπάσματα της συνέντευξης που παραθέσαμε,  βγαίνει ξεκάθαρα .   Αν ήταν μόνο μουσικοσυνθέτης και μάλιστα κομμουνιστής,   είναι σίγουρο πως   δε θα  υπήρχε  στην κηδεία του τέτοια υψηλή πολιτειακή    εκπροσώπηση.

 

Να μην ξεχνάμε, επίσης,   πως  ο Μίκης Θεοδωράκης ,όπως όλοι γνωρίζουν, πέρα από ΄Ελληνας πατριώτης, υπήρξε και   Μακεδονομάχος, αλλά  και  Εβραιο-Σκοπιανο-Τουρκοφάγος και ακόμα χειρότερα  “συναγωνιστής”  του Μιχαλολιάκου στο Σύνταγμα! Αυτή του την πλευρά δε θέλει να θυμάται κι ούτε τη ανέφερε στο μήνυμά της για το θάνατο του μουσικοσυνθέτη  η Κατερίνα Σακελλαροπούλου.  Αλλά ούτε  και οι πάλαι ποτέ σύντροφοί του στο ΚΚΕ.

 

  Σύμφωνα , λοιπόν,  με την  ιστορική παιδεία   και τον  πατριωτικό ιδεασμό του συντάκτη  του  άρθρου  που παραθέσαμε  ο  (κατά δήλωση του ίδιου ακόμα) κομμουνιστής   μουσικοσυνθέτης ,  δεν κρίνεται με βάση  τον  ιδεολογικό του προσανατολισμό, έστω και δεκαετίες πριν και μάλιστα με  αριστερή ιδεολογία,  σφοδρά  αντιτιθέμενη    στον εθνικισμό    , αλλά “από τη φήμη του   και τη συνείδηση κάθε λαού”.   Και η Ιστορία οφείλει  να λησμονεί και να διαγράφει εγκλήματα και  παρεκτροπές που έγιναν με πνεύμα πατριωτισμού  και εθνικοφροσύνης ,υποστηρίζει ο ίδιος.

Η  Ιστορία, κατά Τζίφα , οφείλει να παρέχει εύκολα και απλόχερα συγχωροχάρτια σε αυτού του είδους  τους  ήρωες, τους εθνικούς ,  έστω κι αν τα εγκλήματά τους είναι ειδεχθή και ανίερα. ΄Απαντες  εξιλεώνονται, αν διέπραξαν  ακόμα και αισχρά  εγκλήματα   για την πατρίδα !   Το έθνος  είναι η “κολυμβήθρα του Σιλωάμ” ,που όποιος πέφτει, εξαγνίζεται και  θεραπεύεται από κάθε αρρώστημα.    Και  πλέον στη συλλογική πατριωτική  μνήμη,  διασώζεται  ΜΟΝΟ  ως ήρωας.

 

Να ανοίξουμε μια αποκαλυπτική  σελίδα της  Ελληνική ιστορίας που αναφέρεται σε ήρωες της Επανάστασης του 1821. Αυτοί που  σύμφωνα με όσα  η εθνικιστική ιστορία πρεσβεύει,   είναι καταξιωμένοι στη συνείδηση του λαού.

Όπως γράφει, λοιπόν  ο Μπερνάρ Πιερόν  ( πρβλ, μελέτη «Εβραίοι και Χριστιανοί στη νεότερη Ελλάδα. Ιστορία των διακοινοτικών σχέσεων από το 1821 ώς το 1945»)  από το 1821 μέχρι το 1831 που ιδρύθηκε το Ελληνικό Κράτος, ο Εβραϊκός Πληθυσμός της Ελλάδος συρρικνώθηκε δραματικά εξ αιτίας των σφαγών και της μετανάστευσης. Οι Εβραίοι έφευγαν από την Ελλάδα για να μην τους σφάξουν οι Έλληνες! Οι Εβραϊκές Κοινότητες της Θήβας, της Ναυπάκτου και της Πάτρας εξαλείφθηκαν παντελώς από τους επαναστατημένους Έλληνες.

Όταν τον Σεπτέμβριο του 1821 οι Έλληνες κατέλαβαν την Τριπολιτσά, ο Κολοκοτρώνης, η Μπουμπολίνα ,οι άλλοι οπλαρχηγοί  και τα παλληκάρια τους, έσφαξαν 5.000 Εβραίους! Ο Πιερόν  δανείζεται τη μαρτυρία  του  μεγάλο Γάλλου περιηγητή Πουκεβίλ για να μας δώσει μια εικόνα της σφαγής:  Οι χριστιανοί ,λέει, σφάζανε μέχρι και τα ζώα των Εβραίων!  Και  ο αυτόπτης μάρτυς Μαξίμ Ρεμπό διηγείται: Συχνά ένας Έλληνας που πάει να μαχαιρώσει έναν Μουσουλμάνο, τον παρατάει για να σκοτώσει έναν Εβραίο. Οι Ισραηλίτες της Τριπολιτσάς θανατώθηκαν όλοι, οι περισσότεροι από αυτούς ρίχτηκαν στην πυρά. Και οι περιουσίες τους καταληστεύθηκαν από τους φονείς τους.

Οι  ίδιοι οι ΄Ελληνες   εξηγούσαν και εξηγούν και  σήμερα το φοβερό Αντισημιτισμό που επικράτησε  το 1821, κυρίως  γιατί υπήρχε το παραδοσιακό Χριστιανικό μίσος απέναντι στον «θεοκτόνο» Λαό των Εβραίων που σταύρωσε τον Ιησού  Χριστό  και λιγότερο γιατί  οι υπήκοοι  αυτοί  της Οθωμανικής αυτοκρατορίας δεν ήταν  ομογενείς-ομοθενείς.  ‘ ΄Αλλωστε, οι  άλλες μη ελληνικές μειονότητες που ζούσαν ως υπήκοοι της Πύλης, δεν καταδιώχτηκαν ή  κατασφάχτηκαν  από τους επαναστατημένους  ΄Ελληνες την ίδια εποχή.

 

Να το ξεκαθαρίσουμε.  Ο Κολοκοτρώνης,  η Μπουμπουλίνα,   οι Μαυρομιχαλέοι, οι άλλοι οπλαρχηγοί και οι επαναστάτες που τους ακολουθούσαν,     υπήρξαν  αντρειωμένοι . Και  μεταξύ  άλλων ομοίων τους , ήταν  οι συντελεστές της  “εθνικής ανεξαρτησίας”.  Και τους τιμάμε γι΄αυτό.

΄Οπως   τιμάμε επίσης  τον ΄Αρη Βελουχιώτη , το Νίκο Μπελογιάννη και όλους τους νεότερους  ήρωες  αγωνιστές  για τη   συμμετοχή τους τούτοι  στην κοινωνική επανάσταση  για την οποία  έδωσαν  και τη ζωή τους.   Αυτονόητες και ξεκάθαρες τέτοιες διαπιστώσεις στις σελίδες της αστράτευτης Ιστορίας.

΄Ομως , το νόμισμα  έχει πάντα δυο όψεις. Και είναι τουλάχιστον, ανήθικο,   άπρεπο και  υποκριτικό    η Ιστορία να δέχεται και να παρουσιάζει μόνο την ηρωική πλευρά των πρωταγωνιστών του ιστορικού γίγνεσθαι. Η  ευθύνη  της Ιστορίας είναι να αποδίδει  “τα του  Καίσαρος τω Καίσαρι”.   Να μην  ωραιοποιεί, να μην εξιδανικεύει να μην ψεύδεται, να μη  αποκρύπτει .

Στον Κολοκοτρώνη να  του  αναγνωρίζει τον αγώνα για  ελευθερία της  Ελλάδας. Αλλά  επίσης να χρεώνει στον ίδιο  το μέγα έγκλημα   της γενοκτονία Τούρκων και Εβραίων το Σεπτέμβρη  του 1821 στην Τριπολιτσά.   Τον τιμάμε για το πρώτο ,τον κρίνουμε και τον κατακρίνουμε για το δεύτερο.   Χωρίς  κανενός είδους συγχωροχάρτι.  Δεν απαλλάσσεται  του εγκλήματος   ο κρινόμενο ιστορικά από την άλλη  προσφορά του. ΕΤΕΡΟΝ ΕΚΑΤΕΡΟΝ. Το ένα ,δεν αναιρεί το άλλο.

 

Κι αυτή είναι η τεράστια διαφορά ανάμεσα στην στρατευμένη και την ανεξάρτητη Ιστορία.  Αλλά και του ακηδεμόνευτου  ιστορικού  από τις εξωνημένες  πένες ή την κρίση του  “μεσαίου ανθρώπου”. Δεν είναι όλα “άσπρα-μαύρα”, όπως ως εύκολη λύση   αναγνωρίζουν οι περισσότεροι.

Είναι δύσκολο να αρθεί κάποιος  πάνω από ανθρώπινες, καθημερινές μικρότητες και να διακρίνει την πολυχρωμία στα δρώμενα της ζωής και των συνανθρώπων του. Συνήθως  κρίνει και αποφασίζει  με γνώμονα και  πυξίδα  τα συμφέροντά του, τις ιδεοληψίες, τους ιδεασμούς, την προπαγάνδα που του άσκησαν και το μέγεθος της “λοβοτομής” που έχει υποστεί από το Σύστημα και   τον περίγυρό του.

Κι εδώ έγκειται  η αξία ή    απαξία ενός ιστορικού. ΄Οπως  εύστοχα  αποφάνθηκε ο φιλόσοφος του Υπερανθρώπου  “η αξία ενός ανθρώπου μετριέται με το πόση αλήθεια μπορεί να βαστάξει”!  Ειδικά ο Ιστορικός.

Μπορεί να κρατήσει στις πλάτες τους την αλήθεια πως ο Γέρος του Μωριά υπήρξε  η ψυχή  της επανάστασης  για την απελευθέρωση  της πατρίδα του, αλλά συνάμα και εκείνος που ως αρχηγός  των επαναστατών στην κατάληψη της  Τρίπολης   δεν εμπόδισε τη γενοκτονία σχεδόν ολόκληρου του Τούρκικου και του  Εβραϊκού πληθυσμού της πόλης;

 

Ο Μίκης Θεοδωράκης  υπήρξε ένας  εξαίρετος  μουσικοσυνθέτης.  Ειδικά η μελοποίηση μεγάλου όγκου ποιητικού  λόγου ήταν ανεπανάληπτη .Ουδείς, ίσως, θα μπορούσε να “τραγουδήσει” καλύτερα από το Μίκη  την επική ποίηση του Γιάννη Ρίτσου. Είναι μια πραγματικότητα που δεν αναιρείται ιστορικά.

Υπήρξε επίσης και αριστερός, κομμουνιστής-Μαρξιστής. Και είναι εύκολο να αντιληφθούμε , ακόμα κι εμείς σήμερα οι μεταπολεμικές γενιές   το γιατί. Πώς ήταν δυνατόν  ένας καλλιτέχνης με τέτοιες ευαισθησίες  να είναι απών από εκείνο το πανηγύρι να αλλάξουνε οι επαναστάτες  τον κόσμο;  Να μην προσχωρούσε ο Μίκης Θεοδωράκης  στο Αντάρτικο; ΄Ηταν  η “περιρρέουσα   επαναστατική ατμόσφαιρα” μιας  εποχής που αντάρτες δε γίνονταν  μόνο  οι ανεγκέφαλοι, οι απαίδευτοι, οι  διεστραμμένοι, σαν τους Χίτες ,τους Μάυδες , τους κεφαλοπαλουκωτές ακροδεξιούς.

Και διώχτηκε  ο μουσικοσυνθέτης  γι΄αυτή του την επιλογή.  Βασανισμοί, φυλακίσεις, εξορίες, εκτοπίσεις ακολούθησαν μετά την επικράτηση των “Νικητών” μέχρι και την περίοδο της Χούντας των συνταγματαρχών. Ο Μίκης ήταν  παρών σε όλους εκείνους τους μεγάλους  αγώνες. Κι είναι τουλάχιστον άδικο να τιμάται σήμερα νεκρός, ως πατριώτης και ΄Ελληνας από τη Δεξιά και την Ακροδεξιά που τον βασάνισαν,   παρά ως αριστερός αγωνιστής και επαναστάτης.

 

Αυτός ο αριστερός αγωνιστής ,όμως, στα κατοπινά της αντίστασής  του χρόνια, διέπραξε ιδεολογικό “έγκλημα  καθοσίωσης” .   Προσέφερε “γην και ύδωρ” σε εκείνους που πολέμησαν λυσσαλέα τα ιδανικά και τις αξίες που ο ίδιος τα υπερασπίστηκε με σθένος. Συμπαρατάχτηκε με τη Δεξιά.

Συνεργάστηκε και τίμησε τον Κων.  Καραμανλή,  σκληρό  διώκτη της Αριστεράς  και αρχηγό της περίφημης ΕΡΕ , που  χώρισε τους ΄Ελληνες σε “μιάσματα” και πατριώτες.  Ακόμα χειρότερα, δέχτηκε να υπηρετήσει ως υπουργός ,ακόμα και τον   Κωνστ. Μητσοτάκη, το  χειρότερο και πλέον διεφθαρμένο πολιτικό στην Ιστορία του τόπου.  Ασυγχώρητα και ολέθρια για  Αριστερό και μάλιστα του αναστήματος του Μίκη Θεοδωράκη,  σφάλματα.

Ακόμα χειρότερα, τα τελευταία  χρόνια, αυτός που υπήρξε κάποτε  ο αρχηγός των Λαμπράκηδων και  φορέας   τέτοιων ανθρωποκεντρικών  και διαχρονικών αξιών, έφτασε στο σημείο να εμφορείται  από εθνικιστικούς , αντισημιτικούς   και ρατσιστικούς  ιδεασμούς .   Μάλιστα  δε δίστασε να  συμμετάσχει  και  ως κύριος ομιλητής στο εθνικιστικό  συλλαλητήριο του 2018 στο Σύναγμα για τη “Μακεδονία”. Και  σε ένα υστερικό εθνικιστικό  παραλήρημα -λόγο του εδώ, τόλμησε να προσφωνήσει τους φασίστες και τους Ναζί “αδέρφια μου”!

Δεν του άξιζε τέτοιος αυτοεξευτελισμός του Μίκη Θεοδωράκη. Το ατύχημα ήταν πως από το προβληματικό, οικογενειακό του περιβάλλον με πολλές ιδιαιτερότητες , δεν υπήρχε κανείς συγγενής και φίλος , ικανός να τον συγκρατήσει και να τον αποτρέψει  να υποστεί  τέτοια ιδεολογική εξαθλίωση.  Δεν την απέφυγε.

 

Δε θα πούμε περισσότερα.  Ο νοήμων ,ο συνετός κα έντιμος πολίτης,  (κατα) νοεί περισσότερα από εκείνα που θα  γράφαμε  ,αν συνεχίζαμε τις κρίσεις μας για “τα έργα και τις ημέρες” του Μίκη Θεοδωράκη.

Τον Θαυμάζουμε ως καλλιτέχνη.  Και τον τιμάμε για τα χρόνια εκείνα που  υπήρξε αγωνιστής  της Αριστεράς και φορές των πανανθρώπινων και διαχρονικών αξιών. Αγανακτούμε, όμως  και τον  οικτίρουμε  για το κατοπινό  του κατάντημα, που δεν έχει απολύτως   καμιά , ιστορική  δικαιολογία.

Ο  Μίκης των τελευταίων  χρόνων,  στα “στερνά” του είναι  “αγνώριστος” και παραμορφωμένος . Δεν τον αναγνωρίζουμε.  Ούτε το  εντάσσουμε   εξ ολοκλήρου  στις “χρυσές σελίδες”  της Ιστορίας.  Ο ίδιος “φρόντισε” στο τέλος  με τις πράξεις και τα έργα του να αυτοεξαιρεθεί.